Nieuws Actueel

LEGO sterkste merk ter wereld

Lotte Grimberg 17 februari 2015

LEGO is het sterkste merk ter wereld, althans volgens een dinsdag gepubliceerde ranglijst van het Britse onderzoeksbureau Brand Finance. De Deense speelgoedfabrikant lost met name dankzij het succes van zijn eigen bioscoopfilm, De LEGO Film, het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari af, dat gezakt is naar de negende plaats.

Na LEGO beschikt volgens de onderzoekers accountants- en adviesbureau PwC over de sterkste merknaam. Het Brits-Nederlands was- en voedingsmiddelenconcern Unilever deelt de derde plaats met het energiedrankje Red Bull.

LijstjesJaarlijks verschijnen tal van lijstjes waarin de kracht en waarde van merken worden vergeleken, aan de hand van uiteenlopende criteria en met wisselende resultaten. De kracht van een merk is bij Brand Finance onder meer afhankelijk van naamsbekendheid, reputatie, loyaliteit van klanten en tevredenheid van werknemers.

WereldtopLEGO is volgens het onderzoeksbureau al jaren een geliefd merk bij zowel kinderen als hun ouders, en heeft dankzij de sterke groei van de afgelopen jaren de wereldtop bereikt. De LEGO-film onderstreept dat succesverhaal, stelt Brand Finance.

GloriedagenDe daling van Ferrari op de lijst is het gevolg van de tegenvallende prestaties van het automerk in de Formule 1. De gloriedagen uit de jaren negentig lijken voorbij, aldus Brand Finance. Ook het vertrek van topman Luca di Montezemolo naar Alitalia speelt een rol.

Als het gaat om merkwaarde, ziet de ranglijst er heel anders uit. Smartphonemaker Apple heeft volgens Brand Finance, net als vorig jaar, met afstand het waardevolste merk. Samsung handhaaft zich op de tweede plaats, Google blijft staan op plek drie.