Nieuws Actueel

Lelijke eendjes de basis voor uitdijende Oostendorp-groep

Hans van Alebeek | Foto: Van Assendelft 21 december 2015

Oostendorp Auto

Het begon met wat sjacherhandel. In 40 jaar tijd groeide de autoliefde van de familie Oostendorp uit tot imperium. Ze doen hun verhaal in het Brabants Dagblad.

De afscheidsreceptie voor Ad (63) en Evert (60) Oostendorp was al min of meer gepland voor januari 2016. Dan zaten de broers samen precies veertig jaar in het vak, een mooi moment om het stokje over te dragen aan Ad's zoon Bas Oostendorp (36).

Maar dat feestje gaat (voorlopig) nog even niet door. De familie heeft het te druk met de laatste uitbreiding van het bedrijf: de aankoop van het voormalig kantoor van zorgaanbieder Pantein. Dat pand op de kop van de Industrielaan, pal tegenover alle autobedrijven die Oostendorp aan de andere kant van de weg al heeft liggen, staat al jaren leeg.

Ideaal dus om de centrale organisatie van de Oostendorp Autogroep in onder te brengen. "De Oostendorplaan? Ja, dat zou wel een mooie naam zijn", lacht Ad Oostendorp vanonder zijn grote snor. "We gaan in elk geval goed duidelijk maken dat wij ook daar met ons bedrijf zitten."

AppeltjesDe meeste mensen zullen Oostendorp vooral kennen van zijn Toyota- of Mazda-dealerschap. In Uden of een van de omliggende steden waar de autogroep inmiddels gevestigd is. Sinds kort is ook het merk Hyundai aan het portfolio toegevoegd. Begin volgend jaar telt het bedrijf daarmee in totaal elf dealerbedrijven.

"En Uden ligt daar heel centraal mooi tussenin", zegt Oostendorp. Alsof het zo gepland is? "Soms zijn het appeltjes die in je mandje vallen", zeggen vader en zoon, doelend op de vele bedrijven die ze de afgelopen jaren overgenomen hebben. "Als er kansen zijn, moet je ze pakken. En dat doen we. Het is in deze branche eten of gegeten worden."

GesjacherEn dat alles dankzij vader Oostendorp die lang geleden in zijn vrije tijd wat sleutelde aan brommers en lelijke eendjes en daarmee een aardig centje bijverdiende. Ad Oostendorp wilde meer dan dat gesjacher. Toen al droomde hij van een officieel dealerschap. Met broer Evert begon hij in januari 1976 zijn eerste Citroënbedrijf aan de Lage Randweg. In de jaren daarna werd het ene na het andere bedrijf ingelijfd. In totaal werken er nu zo'n 180 mensen.

Sinds een jaar of tien is Bas Oostendorp mee aan het roer gekomen. "In het laatste vijfjarenplan heb ik hem gevraagd om mij eruit te schrijven", zegt Ad Oostendorp. "En dat heeft 'ie gedaan." Het definitieve afscheid moet echter nog even wachten want zijn hulp is nog een tijdje gewenst.

De gestage groei in een moeilijke markt heeft volgens de twee een simpele verklaring: "Wij zijn en blijven een familiebedrijf. We kijken allereerst naar onze werknemers. Als die tevreden zijn, straalt dat af op de klant en dan komt het rendement vanzelf."

ErwtensoepZo stond de hele familie pas nog in Nijmegen erwtensoep uit te delen aan klanten die voor een wintercheck kwamen. "Dat hadden ze daar nog nooit meegemaakt", zeggen de twee.

Wanneer komt dit in de krant, willen de heren tot slot weten. Wat blijkt? Donderdagavond laat zijn er nog twee schadebedrijven in Nijmegen en Malden die aan het pakket worden toegevoegd. "Ook de komende jaren willen we blijven groeien", zegt Ad Oostendorp. "Niet ten koste van alles, maar het is wel de basis voor de continuïteit van ons bedrijf."