Nieuws Actueel

Lelystad moet Schiphol 2 worden

Bram de Vrind 8 april 2014

De Schiphol Group steekt 90 miljoen euro in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Het vliegveld wordt vanaf 2018 in stappen uitgebouwd en moet uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland met uiteindelijk 45.000 vluchten en 6,7 miljoen passagiers per jaar. Dat meldde Schiphol Group dinsdag.In 2017 wordt begonnen met de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter, een passagiersterminal en parkeerplaatsen, waarna de nieuwe luchthaven in 2018 open kan. In de jaren daarna wordt die verder uitgebreid als het aantal vluchten toeneemt. Schiphol Group verwacht in 2023 1,5 miljoen passagiers per jaar op Lelystad en in 2033 3,7 miljoen passagiers.Toeristische bestemmingenDe ontwikkeling van Lelystad Airport is nodig om de groei van het luchtverkeer op te vangen en tegelijk de overlast voor omwonenden van Schiphol te beperken. De nationale luchthaven mag de komende jaren maar beperkt uitbreiden. Vanaf Lelystad zal vooral op toeristische bestemmingen in Europa en rond de Middellandse Zee worden gevlogen.Volgens Schiphol blijkt uit marktonderzoek dat consumenten voldoende interesse hebben voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport. Voorwaarde is wel dat de ticketprijzen concurrerend zijn en dat het aanbod van bestemmingen vergelijkbaar is met andere regionale luchthavens. Ook voor luchtvaartmaatschappijen kan Lelystad een aantrekkelijk alternatief zijn, onder meer door lage havengelden.Geen winstSchiphol Group denkt de eerste jaren nog geen winst te maken met het nieuwe vliegveld, omdat de groei van het aantal vluchten tot 2023 beperkt zal zijn. Vanaf 2028 verwacht zij wel een positieve exploitatie, bij circa 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen reizigers per jaar. De investeringen zijn dan rond 2035 terugverdiend.