Nieuws Actueel

'Leuk merk' Ranja weer te koop

Van onze redactie 24 maart 2015

Image 4821847

In nostalgische glazen flessen. Het merk dat ooit zó populair was dat het voor hele generaties een soortnaam werd voor álle aanmaaklimonade, leidde een kwijnend bestaan. Investeerder Nederlands MerkGoed kocht het op en stopte het in een nieuw jasje met een receptuur van deze tijd.

Schwung Investeerder Jochem Schouten: "We gaan ook andere leuke Nederlandse merken afstoffen die een schwung nodig hebben. Later dit jaar herlanceren we een voedingsmerk en een sportmerk. Dat past in de hang naar nostalgie, naar merken van dichtbij huis."

Exota-limonade en de zuiveldrankjes van Tjolk zijn ook weer in de schappen te vinden, met minder E-nummers en suiker. Biermerk Oranjeboom maakt in mei een comeback. Voor de 2e keer.

Naamsbekendheid Dat merken verdwijnen, betekent niet ze geen bestaansrecht meer hebben, zegt Peeter Verlegh, hoogleraar marketing aan de VU. "Er zijn allerlei redenen waarom multinationals merken schrappen of laten wegkwijnen. Denk aan overnames of een focus op internationale merken waarmee wereldwijd meer winst te halen valt. Ondernemers die zulke merken oppoetsen, profiteren van hun naamsbekendheid." Of zo'n merk dan een succes wordt, hangt volgens hem vooral af van hoe veel geld en moeite erin wordt gestopt.

Vooralsnog is Ranja alleen te koop bij Jumbo, maar dat moet volgens Schouten snel veranderen.