Nieuws Actueel

Liever een roman dan een filmscript

Van onze redactie 28 februari 2015

Image 4784472

De veelgeprezen dramaserie Cold feet betekende eind jaren negentig zijn doorbraak als schrijver. Het ging maar om vier afleveringen van zijn hand. Maar dat was genoeg om de haperende loopbaan van de destijds min of meer mislukte acteur David Nicholls een succesvolle boost te geven.

Literair en eigentijds​Nicholls heeft inmiddels tal van films en tv-series op zijn naam staan, zowel bewerkingen van literaire boeken van Charles Dickens en Thomas Hardy als eigentijdse series. En hij heeft zojuist bij Channel 4 een script voor een dramaserie ingeleverd, gebaseerd op de Patrick Melrose-serie van schrijver/journalist Edward St. Aubyn. "Nu maar afwachten of het ook in productie wordt genomen. Dat weet je nooit."

In de tussentijd heeft hij het druk genoeg. In Engeland is zijn nieuwste roman Wij – net in Nederland verschenen – een stevige bestseller. Dat het werd genomineerd voor de prestigieuze Man Bookerprize, verraste hem zelf nog het meest. "Ik dacht dat de critici me aan stukken zouden scheuren. Omdat het verhaal over de liefde gaat, over een gezinssituatie: niet literair genoeg dus. Ik was trouwens ook oprecht opgelucht dat ik niet won. Ik had geen zin in een hoogdravend debat over de kloof tussen populaire en literaire fictie. Ik was vereerd, maar nee, ik ben geen literair figuur, ik ben geen onderdeel van de literaire wereld. En dat houd ik graag zo."

Amsterdam​Nicholls is voor een bliksembezoekje in Amsterdam, de stad die een riante rol kreeg toebedeeld in zijn laatste boek. Wij is een sprankelende, humoristische en bitterzoete roman over de kunstzinnige Connie, die wil scheiden van haar analytische, sociaal onhandige echtgenoot Douglas. De geplande grand tour langs Europese steden laten ze echter wel doorgaan. Dit zeer tegen de zin van hun 17-jarige zoon, die er niets voor voelt met zijn ouders rond te reizen. Er ontspinnen zich heftige gebeurtenissen, die de verstoorde dynamiek binnen het gezin onbarmhartig blootleggen.

In Nederland kreeg de verkoop een stevige boost na een positieve bespreking in De wereld draait door. ,,Televisie blijft kennelijk op alle mogelijke manieren een rol spelen in mijn leven", zegt Nicholls lachend.

Een dag Het boek lijkt op weg zijn eerdere, met evenveel succes verfilmde klapper Een dag (One day) naar de kroon te steken. Het duurde vijf jaar voordat hij na dat boek een opvolger aandurfde. "Ik heb in de tussentijd drie filmscripts geschreven en vijf uur televisiedrama, dus ik had ook echt wel wat om handen. Maar ik was ook bang dat een nieuw boek minder van kwaliteit zou zijn dan Een dag."

Een eerste versie van Wij ging de prullenbak in. "Er zat geen ziel in. Ik was vastbesloten dit keer geen liefdesverhaal te schrijven omdat ik bang was voor typecasting. Maar goed, dat werkte dus niet. Toen ben ik in januari helemaal opnieuw begonnen en met kerst was het klaar."

Scriptschrijver Wat overbleef, is een warm, meeslepend boek, met dezelfde herkenbare personages van vlees en bloed die ook zijn scripts kenmerken. "Ik denk dat mensen me moeilijk kunnen plaatsen als romanschrijver die begon als scriptschrijver. Meestal volgen auteurs de omgekeerde route. Daarbij heb ik die rare mix van populair werk als Cold feet en bewerkingen van literaire boeken op mijn naam. Toch is de combinatie voor mij heel leerzaam geweest. Van het scriptschrijven leerde ik het belang van structuur, hoe je iemand een verhaal in moet sleuren door de spanning en het opbouwen van karakters. En als ik een roman schrijf, heb ik het verhaal van begin tot eind in mijn hoofd, zoals dat vereist is met een script."

Lees het complete interview in de Wegener-dagbladen.