Nieuws Actueel

Liever outtasking dan outsourcing

Caroline Spilt 2 juli 2015

Data cloud groot

Bedrijven in Nederland kiezen liever voor een cloudleverancier met een specialisme dan voor een one-stop-shop-dienstverlener. Dat blijkt uit onderzoek van Proact, Europa’s grootste datacenter solution provider en cloudspecialist, in samenwerking met AutomatiseringGids.

Net als in 2014 ondervroegen deze partijen IT-managers, specialisten en algemeen management van Nederlandse organisaties over waar zij staan in hun transitie naar de cloud, en welke zaken voor hen van belang zijn bij de keuze van een serviceprovider. Van de respondenten zoekt 54 procent naar een cloudleverancier om specialistische diensten onder te brengen (outtasking) – en niet zozeer naar een partij voor volledige outsourcing.

BeweegredenenDat bedrijven bij een cloudleverancier liever gaan voor specialismen blijkt ook uit hun beweegredenen voor de keuze die ze maken. Voor slechts zes procent van de respondenten is het feit dat een partij voor de gehele oplossing generalist is, een belangrijke overweging. Waar letten bedrijven dan wel op bij hun keuze? De meest genoemde beweegreden is de prijs: 58 procent vindt die van belang. Een goede reputatie van de leverancier staat op nummer 2 (45 procent noemt dit). 36 procent hecht waarde aan opslag van data binnen de landsgrenzen, en een derde aan gedegen IT-kennis bij de leverancier. Bijna een kwart (24 procent) neemt de exitstrategie die een leverancier biedt, mee in de overweging.

ExitstrategieDat laatste punt nam Proact extra onder de loep. Respondenten werd gevraagd hoe belangrijk zij een exitclausule in het contract met de serviceprovider vinden. ‘Begin met het einde voor ogen’ is een managementwijsheid die velen blijkbaar in de oren hebben geknoopt. Want maar liefst 82 procent noemt het belangrijk tot zeer belangrijk dat er een exitstrategie is. De belangrijkste factor binnen zo’n strategie is voor 35 procent van de respondenten volledige medewerking van de oude serviceprovider bij de overgang naar een nieuwe partij. 31 procent vindt honderd procent uptime belangrijk – tijdens de exit moeten diensten, informatie en applicaties te allen tijde beschikbaar zijn. Een vijfde hecht waarde aan interoperabiliteit tussen de oude en nieuwe serviceprovider.

Opvallende stijging“Cloud computing raakt stilaan ingeburgerd”, zegt Lucas den Os, Managing Director Proact Nederland. “Nu steeds meer bedrijven de overstap maken, is het interessant om te bekijken hoe ze tot hun keuze voor een cloudleverancier komen. Uit ons onderzoek blijkt dat de voorkeur steeds meer bij specialisten komt te liggen. Dit jaar geeft meer dan de helft aan liever te kiezen voor outtasking. In 2014 was dat nog 41 procent – een opvallende stijging dus. Het verschil met outsourcing is, dat de klant de regie behoudt.”