Nieuws Actueel

Liever tweedehands koekblik dan een grote bak

Van onze redactie 10 augustus 2015

Image 5143561

Leaserijders die vaak veel kilometers maken, kiezen voor grote auto's, maar de consument houdt het bescheiden. Grote tweedehands auto's worden steeds minder naar Nederland gehaald, het zijn de kleine koekblikken die het doen. Op nummer 1 staat dit jaar de Volkswagen Golf met een kleine 5000 exemplaren, goede nummer 2 is zijn iets kleinere broertje. Van de Volkswagen Polo zijn in 2015 bijna 4000 exemplaren geïmporteerd. Op nummer 3 staat de doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-Opel Corsa met ruim 2000 stuks. BuitenlandOm aan de vraag van de Nederlandse consument naar kleine auto's te voldoen, worden steeds meer tweedehands auto's uit het buitenland gehaald, zo blijkt uit nieuwe gegevens die deze krant bij VWE voertuiginformatie en -documentatie heeft opgevraagd. In 2007 werd de top tien van naar Nederland gehaalde tweedehands auto's nog gedomineerd door grote bakken, zoals de BMW, Audi, Volvo en Mercedes-Benz. Rond 2010 waren juist de wat oudere modellen van de Mercedes en BMW populair. ,,Dit had ermee te maken dat toen oude auto's in Nederland vrijgesteld waren van wegenbelasting,'' verklaart data-analist Marc van der Elst van de VWE voertuiginformatie en documentatie. Nu zijn kleine auto's in trek. ,,Er zijn het afgelopen kwartaal ruim 70 procent meer gebruikte Volkswagen Polo's en Toyota's Yaris geïmporteerd dan vorig jaar,'' legt Van der Elst uit. ,,Bij de Renault Clio Estate was er zelfs sprake van een verdubbeling, terwijl bijvoorbeeld de grotere Mégane Estate juist minder uit het buitenland werd gehaald.'' TweedehandsjesDe data-analist vertelt dat door occasions uit het buitenland te importeren het aanbod aan populaire auto's wordt aangevuld. ,,Zodat autobedrijven die auto's in de showroom krijgen die hun klanten willen.'' Het aantal buitenlandse tweedehandsjes dat hier op de markt komt, is explosief gestegen. Van ongeveer 5500 per maand in 2007 naar bijna 13.000 in juli 2015. Dit terwijl het aantal Nederlandse auto's dat in showrooms de weg naar de consument vindt zo goed als gelijk is gebleven. Dat aantal schommelt al sinds 2007 rond de 90.000 per maand.