Nieuws Actueel

Innovatie, ambacht en trots

Bram de Vrind 24 december 2015

Bernardaudlimousinporseleinfrankrijk

Outsourcen naar China? Nooit! Hoe de ambachtelijke porselein- en leerindustrieën in Frankrijk floreren in tijden van globalisering. DeOndernemer.nl dompelt zich onder in de wereld van ambacht & luxe in de Franse Limousin.

De Ondernemer Goes Limousin:Een eindeloze zoektocht naar perfectieMcDonald's 2.0Hofleverancier van Madonna Frankrijks geweefde goud Video: Een wonderlijke gedaanteverwisseling

Bij de fabrieken van Bernardaud in de Limousin zijn dagelijks 400 werknemers in touw met het maken van porselein. De borden, potten en vazen worden er met de hand gegoten en geglazuurd. Er is een afzonderlijke afdeling waar decorateurs kopje voor kopje voorzien van een laagje verf. Jaarlijks rollen er twee miljoen items 'van de band'.

TijdrovendDe fabricatie van porselein is tijdrovend en arbeidsintensief. Toch is het verplaatsen van de productie naar lagelonenlanden als China bij Bernardaud onbespreekbaar. "We hebben absoluut geen plannen om naar het buitenland te gaan. We zijn Frans en we blijven Frans. We hebben de kennis en kunde en die houden we hier", zegt een woordvoerster.

Handschoenen naaienBernardaud is één van de vele ambachtelijke bedrijven in de Limousin die ondanks tijden van globalisering floreren. Bij Ganterie Agnelle in Saint-Junien, dertig kilometer van de Bernardaud-fabriek in Limoges, zit een clubje dames de hele week handschoenen te naaien. In hetzelfde stadje zit leeratelier Daguet, waar ze met een dozijn medewerkers in een bescheiden werkplaats handgemaakte riemen fabriceren.

Lees ook: Hofleverancier van Madonna, op bezoek bij Ganterie Agnelle

TapijtindustrieEn de plaats Aubusson kent nog altijd een substantiële taptijtindustrie, met twee weverijen en twaalf ateliers die bij elkaar zo'n 200 mensen aan het werk houden. Wat is hun geheim?

Luxe segmentSuccesvolle bedrijven die we in de Limousin bezochten, tonen verschillende gelijkenissen. Eén daarvan: ze richten zich op het luxe segment. Ze concurreren op kwaliteit en niet op prijs. Onderneemster Josy Le Royer koos die strategie al toen ze in de jaren '60 de handschoenenmakerij van haar moeder overnam. Ze toog naar Parijs om de samenwerking te zoeken met de grote modehuizen. Dankzij deze zet wist het bedrijf te overleven terwijl de ene na de andere concurrent omviel. Ganterie Agnelle produceert nog altijd voor grote merken als Dior, Louis Vuitton en Burberry en heeft beroemdheden als Madonna en Carla Bruni in het klantenbestand.

Lees ook: Frankrijks geweefde goud, over de tapijtindustrie van Aubusson

TopkunstenaarsOok Thibault Favre de Lapaillerie vaart met zijn leeratelier wel bij samenwerking met de grote modehuizen. De grote merken zorgen bij hem voor een constante stroom aan orders. Voor een goede prijs, tegen gelimiteerde oplage. "Dat scheelt ons in de kosten, want we hoeven geen grote voorraden aan te leggen", zegt de jonge ondernemer. Porseleinmaker Bernardaud ontwierp dan weer servies voor prestigieuze hotels en restaurants over de hele wereld en wist topkunstenaars als Jeff Koons en Jean-Michel Alberola aan zich te binden. Een beter visitekaartje is haast niet denkbaar.

InnovatieNog een gemeenschappelijke deler is innovatie. Bedrijven in de Limousin respecteren hun traditie, maar streven er ook naar hun ambacht te evolueren. Zo vroegen de porseleinmakers van Non Sans Raison jonge designers uit uiteenlopende branches om aardewerk te ontwerpen. Het resultaat: porselein uit de 3D fraser, en chic servies voor friet van McDonald's. De combinatie van cutting edge design en nieuwe toepassingen zal ook een jonger publiek aanspreken. Ook Daguet combineert vakmanschap met nieuwe toepassingen. Je kunt tegenwoordig ook bij zijn winkel terecht voor iPad-hoezen en beschermhoesjes voor de smartphone.

Lees ook: Een eindeloze zoektocht naar perfectie, over leeratelier Daguet

Eén merkOp het gebied van marketing hebben ambachtelijke ondernemers in de Limousin zich onder één merk verenigd: Luxe et Excellence. Deze organisatie biedt ondernemers mogelijkheden voor kennisuitwisseling en netwerken en promoot de luxemerken uit de regio op internationale beurzen van Saoedi-Arabië tot Tokio. Zo worden kleine merken internationaal in de kijker gespeeld.

TrotsDan is er nog de trots die onder de ambachtelijke bedrijven in de Limousin leeft. Voor een aantal zal outsourcen vast en zeker lucratief zijn. Maar ze vertikken het, simpelweg omdat ze de werkgelegenheid, kennis en kunde voor eigen land willen houden. Bij Bernardaud verwoordden ze dat treffend. Naar China? 'Jamais!' - nooit.

Dit was de laatste aflevering in de serie DeOndernemer Goes Limousin

Lees ook: McDonald's 2.0, over cutting edge design bij Non Sans Raison