Nieuws Actueel

Lisman: PK's vervangen mensenhanden in Bangladesh

Bram de Vrind 29 april 2014

Over vijf jaar verzetten Nederlandse heftrucks het werk van zwoegende arbeiders in Bangladesh. Dat beoogt althans het IJsselsteinse bedrijf Lisman Forklifts met de expansie naar dat Aziatische land. Lisman ziet een gat in de markt ontstaan nu mensenhanden er dankzij stijgende lonen duurder worden dan machines. "Binnen vijf jaar hopen we zo'n honderd heftrucks te verkopen."

Dat zegt Loris Scarpa, Business Development Manager van het bedrijf met 65 werknemers en vestigingen in IJsselstein en Maleisië. Lisman verhandelt jaarlijks zo'n 5500 machines naar tachtig landen. Scarpa was deze maand namens Lisman onderdeel van een delegatie ondernemers die op handelsmissie ging naar Bangladesh. Daar maakte hij kennis met de eerste potentiële afnemers. "Tijdens de reis is een bepaalde dynamiek ontstaan. Ons voornaamste doel was om vertrouwen te wekken onder lokale ondernemers. De eerste stap is gezet: ze kennen mijn gezicht nu."

Bangladesh is niet de meest voor de hand liggende markt in Azië. Waarom juist daar naartoe exporteren?"We opereren al in India en Pakistan, dus zijn bekend met de regio. In Bangladesh zijn we nog niet actief, terwijl dat land grote potentie heeft. Ze zijn daar in de logistiek nog sterk afhankelijk van mensenhanden. Maar nu de lonen stijgen, bereiken we het omslagpunt waarbij heftrucks rendabeler worden dan mensenhanden. Met een heftruck is een container in 20 minuten gevuld, met de hand duurt dat twee uur. Er is dus winst te behalen."

Wat kost een heftruck eigenlijk bij Lisman?"Daarover kan ik geen uitspraken doen. Afhankelijk van de specificaties tot een kwart van de nieuwprijs."Hoe gaat Lisman Bangladesh veroveren?"We gaan de heftrucks verkopen aan plaatselijke bedrijven die als reseller zullen fungeren en service gaan bieden. Zij moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitsstandaarden: wij zijn de Albert Heijn van de gebruikte heftrucks."

"We zoeken nu eerst een pionier die de handschoen op durft te pakken. Daarvoor hebben we tijdens de handelsmissie de eerste contacten gelegd. We moeten de eerste deal nog sluiten, maar ik verwacht dat we over een half jaar de eerste machines exporteren."Waar wil je over pakweg vijf jaar staan?"Dan willen we een stuk of vijf klanten hebben die elkaar in Bangladesh beconcurreren. We hopen er de komende jaren zo'n honderd heftrucks te verkopen. Maar internationaal ondernemen is altijd spannend en onvoorspelbaar. Als bijvoorbeeld Poetin morgen Oekraïne binnenvalt, hangt de vlag er voor ons ineens heel anders bij."