Nieuws Actueel

Loopbaan John de Mol: Geen profvoetballer, wel mediatycoon

Rik Nizet 12 maart 2015

John de mol mediatycoon profvoetballer carriere talpa verkocht groot

John de Mol verkoopt zijn geesteskind Talpa dan aan de Britse zender ITV, hij blijft als creatieveling wel betrokken bij 'zijn' mediabedrijf. Het is ook die creativiteit waar mediaondernemer De Mol (Den Haag, 24 april 1955) al decennialang furore mee maakt. Zijn laatste grote, internationale succes is talentenjacht The Voice.

Lees ook:Talpa Media verkochtIn zijn jeugd wil De Mol profvoetballer worden, maar wanneer hij doorkrijgt dat dat niet gaat lukken verkiest hij een baantje in het bedrijf van zijn vader, die directeur is van Radio Noordzee. Op 23-jarige leeftijd wordt hij freelance-televisieproducent en na enkele jaren krijgt hij succes met de Showbizzquiz van Ron Brandsteder. Later volgt Medisch Centrum West, een TROS-soap die Nederland elke week aan de buis gekluisterd houdt.

EndemolDe opkomst van commerciële televisie in Nederland (1989) is een zegen voor De Mol. Voor de diverse zenders maakt hij veel commerciële producties. Joop van den Ende doet hetzelfde met zijn bedrijf (Joop van den Ende TV Producties). In 1994 gaan ze samen verder met het productiebedrijf Endemol. Deze firma schopt het tot één van de toonaangevende tv-bedrijven van Europa.

Grote klapperDe grote klapper maakt Endemol in 1999 met het realityprogramma Big Brother. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen gaan de deuren open en wordt het programma een hit. Het Spaanse telecombedrijf Telefónica neemt Endemol in 2000 voor 5,5 miljard over.

Talpa CapitalDe Mol begint Talpa Capital, waarin hij zijn miljarden onderbrengt. Overigens koopt De Mol zijn 'fusiekind' Endemol later weer voor een deel terug. Tijdelijk, want inmiddels is het in handen van Mediaconcern 21st Century Fox en investeringsmaatschappij Apollo Global Management.

In de praktijk gaat De Mol zich vooral weer toeleggen op het maken van programma's, ondanks het mislukken projecten als sportzender Sport7 en zijn tv-station Tien. Hij blijft in Hilversum en ver daarbuiten het creatieve brein van kijkcijferkanonnen als Big Brother, Deal or No deal en The Voice.