Nieuws Actueel

Luxespullen vaker gezocht

Bram de Vrind 23 december 2014

Dat het beter gaat met de economie, blijkt ook uit de populairste zoekwoorden van advertentiesite Marktplaats. Het afgelopen jaar zochten consumenten vaker naar duurdere vervoersmiddelen als BMW's, Vespa-scooters, campers en elektrische fietsen. Maar ook andere luxespullen zoals het geluidssysteem van Sonos, de smartphone iPhone, de spelletjescomputer Playstation en het servies van Blond Amsterdam werden vaker gezocht. Dat blijkt uit het dinsdag gepubliceerde jaaroverzicht van de website."De economie is in beweging en dat zien we letterlijk terug in ons jaaroverzicht. Nederlanders zoeken niet langer naar het strikt noodzakelijke, maar ook naar spullen die het leven leuker maken", zegt Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. De meest gezochte term blijft echter, net als voorgaande jaren, 'gratis'. Daar wordt dagelijks gemiddeld 50.000 keer naar gezocht.In aanloop naar het WK voetbal werd volgens het handelsplatform tienduizenden keren gezocht naar de Roy Donders-juichpakken van supermarktketen Jumbo. Op vrijdag 30 mei zelfs ruim 36.000 keer.Andere pieken in zoekopdrachten werden veroorzaakt door de lancering van de collectie van Alexander Wang voor H&M en de introductie van de iPhone 6. Het zoekwoord 'Loom' staat vanwege de maandenlange rage van de elastieken bandjes bovenaan in de snelst stijgende zoekwoorden, aldus de site. Ook wielrennen wordt volgens Marktplaats steeds populairder. Bij de start van het fietsseizoen in april werd bijna 5000 keer per dag naar racefietsen gezocht.In totaal zijn er dit jaar ruim 120 miljoen advertenties geplaatst op de vraag- en aanbodsite.