Nieuws Actueel

Maak een bedrijfsplan met je klant

Martijn Vervest 22 december 2014

Steeds meer accountants- en administratiekantoren spelen in op de veranderende markt door zelf ook radicaal te veranderen: van accountant naar businesscoach. Als je jezelf tot businesscoach wilt ontwikkelen, is het een goede stap om eerst een bedrijfsplan te maken met je klanten. Hoe? Dat vertellen we je graag. Maar let op: het gaat om meer dan feiten en cijfers. Gevoel is ook belangrijk.Maak het persoonlijkWees niet bang, we verwachten niet dat je je klant adviseert over die verdachte sms’jes van hun partner of wat die gevoelens diep van binnen nu écht betekenen. Met gevoel bedoelen we inlevend vermogen. De zaken vanuit het gezichtspunt van de klant bekijken. Zo ontwikkel je je. Je voegt waarde toe door gericht advies te geven en je kunt nieuwe diensten aanbieden.Het gaat ook om ambitiesHet eerste wat de klant zal vragen bij jou voorstel van een bedrijfsplan is: “Wat heb ik daaraan?”. Het antwoord moet meer omvatten dan omzetstijging, margeverbetering en het vergroten van het marktaandeel. Natuurlijk ben je er om te helpen bij het opstellen van de doelen van jouw klanten – en deze te bereiken. Maar terwijl je daarmee bezig bent, wil je het klanten ook mogelijk maken persoonlijke ambities te bereiken.Waarom een bedrijfsplan zo goed werktMet een goed bedrijfsplan laat je je klanten veel meer zien over wat ze met jouw hulp kunnen bereiken. Het bewijst dat je begrijpt waar ze vandaan komen. En zodra dat zo is, komen de oplossingen vanzelf. Zo versterk je jouw positie en zet je jezelf neer als een betrouwbare, integrale partner voor de lange termijn.5 stappen om tot een effectief bedrijfsplan te komenEen goed bedrijfsplan confronteert je klanten met de vraag hoe zij voorbereid zijn op de uitdagingen die hen te wachten staan. Als je samen met je klant een goed beeld hebt van hoe de zaken ervoor staan, heb je direct al een veel beter idee van wat er in de toekomst haalbaar is. Je weet dan meteen hoe je de klant hierbij kunt helpen.5 belangrijkste vragen om te stellen:1) Wat zijn de doelstellingen van de klant?2) Hoe bereik je die doelstellingen?3) Waar liggen de kansen?4) Wat is de termijn?5) Hoe ga je het succes meten?