Nieuws Actueel

Maak het jezelf makkelijk, gebruik bankkoppelingen

Caroline Spilt 3 juli 2015

Zzp administratie tips middelgroot

Waar kan iemand je ‘s nachts voor wakker maken? Komt boekhouden in dat lijstje voor? Waarschijnlijk niet. En zelfs als het een regenachtige zondagmiddag is weet je vast wel iets leukers te bedenken dan je administratie bijwerken. Je bent niet de enige, dat geldt eigenlijk voor de meeste MKB’ers en ZZP’ers. Dat kan natuurlijk beter en met meer plezier. Doe je voordeel met deze tips.

1) Doe je administratie onlineDe administratie kan tegenwoordig gemakkelijk digitaal aangeleverd worden. Je kunt je papieren zelfs inscannen op je smartphone of tablet (door er een foto van te maken of met een scan app). Door zo te werken bouw je gelijk een digitaal dossier op en kan je accountant tussentijds makkelijk controleren. Bovendien ben je geen tijd meer kwijt aan het stuk-voor-stuk cijfers invoeren.2) Gebruik bankkoppelingenNooit meer een afschrift missen? Gebruik gewoon een bankkoppeling (van bijvoorbeeld ABN Amro, ING en Rabobank). Zodra facturen binnen zijn kan jij of je accountant de administratie bijwerken of controleren. Zo weet je direct hoe het met je liquiditeit staat.3) Maak het je accountant (en jezelf) makkelijkWil je proactief advies van je accountant? Bijvoorbeeld over liquiditeitsproblemen, fiscale risico’s, maar ook over investeringen, financieringen en de (fiscale) bedrijfsstructuur? Maak dan je administratie ook voor hem of haar inzichtelijk. Door (online) mee te kijken kan je accountant direct zien waar je financieel gezien staat en kan hij gevraagd én ongevraagd advies geven en tussentijds bijsturen. Natuurlijk helpt actueel inzicht in jouw bedrijf ook als het gaat om andere soorten advies, bijvoorbeeld over de inzet van personeel, ZZP’ers of uitzendkrachten.4) Vergeet je privéadministratie nietDe aangifte gaat niet alleen om bedrijfsgegevens, maar ook om de privéadministratie. Juist die laatste wordt door ondernemers vaak te laat aangeleverd. Doe jij dat ook? Dan heeft je accountant geen doorlopend zicht op zaken als ziektekosten, lijfrentepolis en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Terwijl dat wel handig zou zijn. Vooral als je, net als veel andere ondernemers, privé en zakelijk beslissingen neemt die later gevolgen hebben voor de zakelijke administratie. Bijvoorbeeld over huur, giften, een nieuwe auto of nieuw personeel. Juist dan kun je er profijt van hebben om je plannen eerst even door te nemen met je accountant.

Lees verder op BC.nl