Nieuws Actueel

Mail en geld terug na gemiste checkout

Van onze redactie 20 augustus 2015

Image 5168558

Voor het terugstorten moet wel bekend zijn op welke route iemand heeft gereisd. Om die reden begint de proef met met tienduizend proefpersonen die zo goed als dagelijks op een vast traject reizen. De dienst heet NS Extra, een systeem waarmee reizigers op termijn mogelijk ook een soort airmiles kunnen sparen voor gereisde kilometers.De proef is bedoeld voor mensen met een persoonlijke chipkaart en geldt alleen voor reizen met NS. Deelnemers kunnen een extraatje krijgen als ze ,,een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode'' afleggen. Hoeveel kilometers dat zijn, hoelang de periode is en wat het extraatje is, verschilt van deelnemer tot deelnemer. ,,Dat is ook een onderdeel van het experiment, we willen zien wat mensen waarderen'', zegt een woordvoerder van de NS. AutomatischAls deelnemers op een vast traject reizen, kan de NS met de reisgegevens zien waar mensen die zijn vergeten uit te checken, waarschijnlijk zijn uitgestapt. ,,Stel: we zien dat iemand elke dag in Amsterdam opstapt en in Hilversum uitstapt, en dan een keer niet uitcheckt. Dan was dat waarschijnlijk in Hilversum. Dan staat Hilversum alvast ingevuld bij de kaartautomaat als je je geld terugvraagt. En was het toch een ander station, dan kun je het zelf wijzigen.'' De proef duurt vijf maanden. Daarna komt er misschien een vervolg. Dan krijgen reizigers mogelijk een persoonlijk advies als er problemen of werkzaamheden zijn op hun vaste route.