Nieuws Actueel

Maison de Bonnetrie sluit na 125 jaar

Jeroen Jansen 21 februari 2014

Na 125 jaar een toonaangevende plek te hebben vervuld in het winkellandschap van Amsterdam en Den Haag, heeft Maison de Bonneterie besloten de kledingwinkels van het familiebedrijf in deze plaatsen dit jaar te sluiten. Door de te lang aanhoudende recessie is het economisch niet langer verantwoord de activiteiten voort te zetten, maakte het bedrijf vrijdag bekend.

Een woordvoerder sprak van "een buitengewoon moeilijk besluit'' voor de directie en aandeelhouders van het bedrijf, die de afgelopen tijd alle opties tegen het licht hebben gehouden. Ook een verkoop van de winkels bleek geen haalbare kaart.

De eigenaars gaan op zoek naar huurders voor de monumentale winkelpanden aan het Rokin in Amsterdam en de Gravenstraat in Den Haag. De outletstore van Maison de Bonneterie in Heemstede, een huurpand, blijft voorlopig open. "Er zijn nog voorraden die verkocht moeten worden'', zei de woordvoerder.

Vrijdag zijn tijdens besloten informatiebijeenkomsten alle 100 medewerkers van de betrokken vestigingen van Maison de Bonneterie geïnformeerd. "Er zal geprobeerd worden zo veel mogelijk mensen te herplaatsen, maar dat zal niet binnen het bedrijf zijn'', aldus de zegsman. De vakbonden zijn uitgenodigd voor overleg over een sociaal plan.

De komende tijd zal met alle belanghebbenden nader overleg plaatsvinden over de uiteindelijke sluitingsdatum. Tot dat moment blijven de winkels gewoon open voor klanten.

Op 18 maart 1889 opende Maison de Bonneterie haar deuren aan de Kalverstraat in Amsterdam. Het nog bescheiden warenhuis verkocht vooral breiwerk (bonneterie). Al snel breidde het warenhuis de collectie flink uit met modieuze producten. In 1905 werd begonnen met de bouw van het huidige pand aan het Rokin. Voor de architectuur en inrichting haalden oprichters Joseph Cohen en Rosalie Wittgenstein hun inspiratie uit de stijl van Louis XVI.

In 1913 werd het tweede filiaal geopend op de hoek van de Gravenstraat en het Buitenhof in Den Haag. Door de jaren heen groeide het familiebedrijf uit tot een modezaak waar stijl en kwaliteit hoog in het vaandel staan.