Nieuws Actueel

Manager voelt zich geen coach

Rik Nizet 14 april 2014

Bijna de helft van de managers ziet zichzelf niet als een coachende manager. Dat blijkt uit onderzoek onder 550 Nederlandse leidinggevenden. Maar om het economisch herstel verder op gang te brengen, moet dat aantal coachende managers omhoog, vindt Elizabeth van Geerestein, gespecialiseerd in leiderschapscoaching. "Dat is absoluut noodzakelijk om internationaal mee te blijven doen."

Google rapporteerde in 2011 de mondiale trend dat de beste manager in de eerste plaats een goede coach moet zijn. Wie de kunst van individuele coaching beheerst, zou 75 procent beter presteren dan een manager die deze techniek niet in de vingers heeft. "Ook in Nederland moeten we ervan doordrongen raken dat leidinggevenden individuen en teams in staat moeten stellen het beste uit zichzelf te halen", licht Elizabeth van Geerestein toe. "Dat doe je niet door opdrachten te geven, maar door samen te werken en door coaching."

VrijlatenUit het onderzoek komt verder naar voren dat medewerkers vooral van leidinggevenden verwachten dat zij hen vrijlaten in het behalen van hun doelstellingen. "Vrijlaten betekent echter niet dat iedereen maar wat doet", benadrukt Van Geerestein. "Het is juist met coaching zo dat je gezamenlijk afspraken maakt over doelstellingen. Zo stel je individuen en teams in staat hun beste capaciteiten in te zetten en hun beoordelingsvermogen te ontwikkelen. De leidinggevende rol van managers verandert daarmee in een coachende rol. Coach word je in de eerste plaats door jezelf en je rol als coach goed te leren kennen. Je moet (leren) luisteren, niet te snel oordelen, verkennen, samenvatten en verifiëren. Je kunt bovendien stilte in acht nemen, gevoelens herkennen en uitdrukken, en feedback geven en ontvangen."

Being good coachUit de statistische verwerking van 10.000 observaties leerde Google dat being a good coach het voornaamste streven moet zijn van een succesvolle manager. In Google’s top-8 van tips om een betere leidinggevende te worden, staat Wees een goede coach met stip op 1. Op nummer 8 staat: Het beheersen van technische vaardigheden. Daartussen in staan tips als Leer je medewerkers kennen als persoon, inclusief hun persoonlijke interesses, Wees niet te soft en stuur ook op resultaat en Help je teamleden in hun carrière-ontwikkeling.