Nieuws Actueel

Mannen zijn dataslurpers

Martijn Vervest 21 oktober 2014

Mannen overschrijden vaker de datalimiet van hun smartphone-abonnement dan vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van Sum.nl naar het gebruik van mobiele telefonie. Verder kwam in het onderzoek naar voren dat hoogopgeleiden vaker in het bezit zijn van een smartphone dan laagopgeleiden en wordt Simyo als beste provider beoordeeld.

Overschrijden datalimiet Uit het onderzoek kwam naar voren dat mannen vaker hun bundel overschrijden dan vrouwen. Dit komt in de meeste gevallen doordat er meer belminuten gebruikt worden dan er in de bundel inbegrepen zijn. Met het overschrijden van het datalimiet moet vaak 0 tot 15 euro extra betaald worden. Ouderen blijken zelden over hun bundel heen te gaan, dit gebeurt voornamelijk bij jongeren. Smartphone Meer hoogopgeleiden dan laagopgeleiden zijn in het bezit zijn van een smartphone. Het populairste telefoonmerk onder de consumenten is Samsung. Daarna volgen Nokia en Apple. Men vindt het belangrijk dat het toestel goedkoop is, hij tegen een stootje kan en dat deze uitgebreide specificaties heeft. Negen procent van de ondervraagden heeft hun mobiel langer dan vijf jaar. Ouderen houden hun mobiele telefoon over het algemeen langer dan jongeren. OvertappenVeel mensen zijn tevreden met hun provider, slecht 8 procent zegt erg ontevreden te zijn. Mensen zijn vooral tevreden over de prijs van het abonnement en de bundel die ze daarvoor krijgen. Een op de vijf mensen wil gaan overstappen zodra ze daar de kans voor krijgen, vooral omdat ze ergens anders goedkoper uit zijn. Al bij vijf euro per maand zou een derde overstappen. Een derde zegt dat ze sowieso niet zullen overstappen, hoeveel goedkoper ze ook uit zullen zijn. Beste telefoonprovider Sum vroeg de deelnemers hoe tevreden zij zijn met hun telefoonprovider. Simyo wordt met een 8,2 beoordeeld als de beste provider van 2014. Telfort staat op de tweede plaats met een 8 en op de derde plaatst staat Tele 2 met een 7,8. De providers werden beoordeeld op basis van klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid en deskundigheid.