Nieuws Actueel

Mansveld geeft NS maximale boete

Van onze redactie 12 februari 2015

Zo is het cijfer dat de spoorwegen van de klant krijgen niet hoog genoeg, lopen er nog altijd te weinig conducteurs door de treinen en is het aantal zitplaatsen te beperkt. Ook de capaciteit in de spits voldoet net niet aan de normen.

Schone lei Het niet voldoen aan de eisen kost de NS 5,5 miljoen euro over de jaren 2013 en 2014, vertelde directeur Timo Huges donderdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. De boete over 2014 is ‘voorlopig’, maar de NS kiest ervoor om het bedrag in één keer af te rekenen. Per 1 januari ging een nieuwe concessie in. Huges wil die met een schone lei beginnen.

Winst De spoorwegen maakten afgelopen jaar een netto winst van 180 miljoen. Een forse verbetering ten opzichte van 2013 toen nog een verlies van 43 miljoen in de boeken stond. In beide gevallen speelt de veelbesproken Fyra een belangrijke rol. In 2013 moest een fors verlies op die trein worden afgeboekt. Een jaar later ontvingen de spoorwegen 125 miljoen van de Italiaanse Fyra-fabrikant, wat uiteindelijk voor 43 miljoen extra resultaat in de boeken zorgde.

De verkoop van de Fyra is overigens nog altijd niet in zicht. De spoorwegen profiteren mee als de Italiaanse fabrikant het zorgenkindje kan verkopen. In eerste instantie was er interesse uit Turkije, maar dat is op niets uitgelopen. Mogelijk gaan de treinen nu op normaal spoor in Italië rijden.