Nieuws Actueel

Marcel Roorda van Fifty-Two-Degrees-North: 'Ik leef voor de uitdaging'

Van onze redactie 16 oktober 2015

ZM Fifty Two Degrees North 1

Zijn karakter is deels gevormd door zijn verleden als atleet. Roorda, afkomstig uit Emmeloord, behoorde als tienkamper tot de Nederlandse top. Bij het verspringen reikte hij tot 7,53 meter, een zeer achtenswaardige afstand. “Ik was een explosief type, liep de 100 meter bijvoorbeeld in 10,4 seconden. Ik had een enorme drive, trainde tien tot twaalf uur per week. Als sporter leerde ik lessen die me nu als ondernemer nog van pas komen. Dat opgeven geen optie is en dat je een tegenslag moet kunnen relativeren, bijvoorbeeld.”

ICTIn Nederland kun je niet leven van de atletiek, dus begaf Roorda zich direct na zijn studie in het bedrijfsleven, de ICT-branche. “Ik werkte nationaal en internationaal. Weliswaar in loondienst, maar ik had wel altijd banen met een grote vrijheid. Of ik eiste die vrijheid op, want dat heb je vaak zelf in de hand. Tussen 1999 en 2005 werkte ik bij de grote Nederlands/Engelse ICT-dienstverlener CMG. Op een gegeven moment moest ik daar saneringen helpen doorvoeren, mensen ontslaan. Niet leuk, wel leerzaam.” Service2MediaIn 2005 startte hij, samen met Geert Kolthof en Peter Broekroelofs, het bedrijf Service2Media op. Een successtory was geboren. “We hadden door dat je met een mobiele telefoon meer kunt dan bellen en sms’en. We ontwikkelden apps voor grote jongens als CNN, Al Jazeera, De Telegraaf, Rabobank, NS, Formula One en Ajax. Begin 2011 werd Service2Media uitgeroepen tot snelst groeiende mediabedrijf van Nederland en kregen we de Red Herring Award uitgereikt, als meest kansrijke technologiebedrijf ter wereld.”

FroznNiettemin besloot Roorda, door een verschil van inzicht, een nieuwe uitdaging te zoeken. “Ik richtte Frozn op, een bedrijf in online hypotheken, een bedrijf met een disruptive business model waarbij de klant centraal staat. Maar de besluitvorming in die wereld verloopt - in vergelijking met de snelle, dynamische ICT-branche - nogal traag, ook omdat banken in feite kannibalisme toepassen op zichzelf. Na het vinden van een investeerder is Frozn omgedoopt tot www.hetkangewoon.nl, waarin ik als partner verantwoordelijk ben voor ICT en strategie.”

Fifty-Two-Degrees-NorthIn 2014 keerde Roorda terug in de ‘mobiele’ sector, met het oprichten van Fifty-Two-Degrees-North. “Daarmee bedenken, realiseren en implementeren we mobiele oplossingen voor de zakelijke markt. We hebben de kennis en ervaring in huis om bedrijfsprocessen efficiënter en flexibeler te maken door het succesvol inzetten van mobiele toepassingen.”

EmotieHij merkt dat de markt stug is. “Veel bedrijven zijn nog bang om te investeren. Ze snappen wel dat de nieuwe technologie meerwaarde heeft, maar je hebt ook nog de emotionele kant. Als mobiele toepassingen de functies van trouwe medewerkers op termijn overbodig maken, doet dat pijn. Maar ik zeg wel: laat het je niet overkomen. Zorg dat je op tijd bent, voor het te laat is. In die zin lijkt het missionarissenwerk. Ik leg uit wat de mogelijkheden zijn. Komt uit zo’n gesprek naar voren dat je geen mobiele toepassingen nodig hebt, is het ook goed. Maar dan is het in ieder geval onderzocht.”

GroeiHet jonge bedrijf vertoont al een mooie groei. Als directeur is Roorda de inspirator die hecht aan het teambelang. “In principe zouden de medewerkers best thuis kunnen werken, maar elkaar stimuleren, inspireren, uitdagen, dat vind ik belangrijk. Ik wil passie, wil ook de non-verbale communicatie zien. Als directeur ben ik nu eenmaal de olie van het bedrijf.’’

OverwinnenWat de rode draad in zijn werkzame leven is? Het overwinnen van schier onmogelijke missies, stelt hij. “Als mensen iets als onmogelijk betitelen of me voor gek verklaren, schakel ik op. Ik ben positief ingesteld, ga graag de uitdaging aan en zoek bij tegenslag direct naar oplossingen. Waarbij de timing erg belangrijk is. In die zin heeft mijn huidige werk zeker raakvlakken met de sport.”

Ter ontspanning loopt hij hard, bezoekt hij de sportschool en staat hij soms op de golfbaan. “De golfsport heeft veel associaties met de tienkamp. Voor een slag heb je optimale focus en concentratie nodig, daarna is er een rustmoment. Maar er komt ook strategie en inzicht bij kijken, in iedere slag schuilt een uitdaging. Dat vind ik belangrijk, want die sportmentaliteit, nee, die gaat echt niet meer uit.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen