Nieuws Actueel
Column Marco Aarnink: Soms moet je je bedrijf verkopen om te groeien
In zijn eerste column schrijft Marco Aarnink hoe hij op het idee voor Drukwerkdeal kwam én wat hem inspireerde om zijn succesonderneming vaarwel te zeggen en weer opnieuw te beginnen. Voor wie hem nog niet kende, een interessante kennismaking - voor wie hem al wel kent blijft het inspirerend.

Vier professionals uit het bedrijfsleven, die ieder vanuit hun vakgebied ondernemers op z’n minst aan het denken willen zetten: dat is onze Raad van Advies. Wekelijks delen topondernemer Marco Aarnink, marcom-deskundige Thijs Dorreboom, vitaliteits-specialist Martin Hersman en tech-expert Brechtje de Leij hun kennis met een column op deze website.
Als 12-jarig ventje ontdekte ik een wereld die mijn leven voorgoed zou veranderen: de markt. De sfeer op het Deventer marktplein was onbeschrijfelijk: gezelligheid, een visje eten, wat fruit halen. Heerlijk! Die sfeer was de koopwaar in de gordijnenkraam waar ik ging werken. ‘Want’, leerde ik van mijn werkgever de Gordijnenman, ‘stap één is jezelf verkopen en een band opbouwen met iedere voorbijganger. Flirt, klets en krijg die gunfactor. En als ze dan op een gegeven moment gordijnen nodig hebben, komen ze bij jou.’ Een waardevolle les die de basis van mijn leven zou worden.
In 2004 moest ik visitekaartjes kopen voor de Gordijnenman. Zo gezegd, maar allesbehalve zo gedaan. Ik ging van drukkerij naar drukkerij, maar niemand nam mij als 19-jarige snotneus serieus. De onzekerheid sloeg toe, dus koos ik een andere aanpak. Ik stuurde 800 drukkerijen een mailtje met één vraag: wat kosten visitekaartjes? Honderden offertes later vond ik een Duitse drukkerij die visitekaartjes kon leveren voor een derde van de prijs ten opzichte van Nederlandse drukkers. Hoe kon hij zo goedkoop zijn? Nieuwsgierig en ondernemend als ik was reisde ik 600 kilometer naar Duitsland voor antwoorden – en mijn visitekaartjes.
Lees ook: Marco Aarnink (Print.com) in Werkverkeer: 'Businessmodel samen met 100 klanten gemaakt'
Ondernemer
De truc van de Duitse drukker was orders combineren. Door producten met soortgelijke specificaties te verzamelen, kon hij de kosten van een drukgang verdelen onder klanten. Het resultaat: lagere kosten en dus (veel) lagere prijzen. Mijn ondernemersbrein draaide op volle toeren en ik besloot het benodigde ‘soortgelijke’ volume op internet te zoeken. Met zulke prijzen móest het lukken om voldoende klanten te vinden. Zo werd eind 2005 Drukwerkdeal.nl geboren. In negen jaar tijd werden we marktleider van de Nederlandse online printindustrie. Drie eigen productielocaties in Nederland, een vestiging in België en 200 fantastische collega’s: het waren droomjaren.
Zo’n succesvol bedrijf runnen voelde als een grote verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd zag ik dat het bedrijf de potentie had om internationaal verder te groeien. Daarom verkocht ik Drukwerkdeal.nl in 2014 aan wereldmarktleider Vistaprint (Cimpress). Met hun ervaring en vermogen kon mijn kindje verder, de wijde wereld in. Het bedrijf en mijn collega’s verdienden het allerbeste, inclusief continuïteit.
Een jaar na de verkoop stopte de sneltrein waar ik in zat en een tijd van afkicken brak aan. Een moeilijke, maar leerzame tijd waarin ik besefte dat ik nog nooit echt naar buiten had gekeken. Dat de verkoop me geen windeieren had gelegd was bekend en daar wilden veel mensen een graantje van meepikken. De behoefte om weer ergens bij te horen was sterk en leidde tot enkele ‘emotionele’ investeringen. Ik hoef je de afloop vast niet te vertellen… Lang verhaal kort: ik was het investeren al snel beu en wilde zelf weer ondernemen. Pionieren, vallen en altijd weer opstaan. Het netwerk bleef roepen, de markt zat vol kansen en het product kende ik als geen ander. De aantrekkingskracht tussen mij en drukwerk was groot. Ik moest weer inkt ruiken!
Alles of niets
Halverwege 2017 gaf ik toe aan de passie. Zonder plan, maar met grote ambities kocht ik Print.com, een digitale A-locatie. Domeinnamen zijn immers het vastgoed van de toekomst. Simpel, kort en, in tegenstelling tot ‘Aarnink’, wél in het Engels uit te spreken. Print.com is momenteel een startup met 30 talenten. Begin 2019 zijn er zelfs al twee productiebedrijven ingelijfd met nog eens 50 collega’s. Onze propositie is duidelijk en onze ambities zijn internationaal. We zijn er nog lang niet, maar het voelt goed. Als echte ondernemer zet ik mijn vermogen, gedreven door passie, in op Print.com. Het is echt alles of niets. Eerst zaaien, dan oogsten. Voor mij is ‘de oogst’ deze keer geen financiële transactie of verkoop, maar de drive voelen en een prachtig bedrijf bouwen met de leukste collega’s. Man, wat heb ik dat gemist!
Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: CEO/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.com, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award.