Nieuws Actueel

Marketingdeskundige: 'Met een financiële man aan de top maak ik me wel zorgen over de toekomst van Grolsch'

Van onze redactie 25 februari 2015

Marketingdeskundige Paul Moers zou dat niet verstandig vinden. ‘Met een financiële man aan de top maak ik me wel zorgen over de toekomst van Grolsch”, zegt hij in een reactie.

DirecteurDe mededeling kwam afgelopen vrijdag ook aan de Grote Plooij als een verrassing: het moederbedrijf van Grolsch, het Zuid-Afrikaanse SABMiller, had Haret, nu directeur bij SAB-bierbrouwer Dreher in Hongarije, benoemd tot opvolger van de Belg Tom Verhaegen. Die kwam in 2009 ook al uit de SAB-gelederen en is nu weer een trede gestegen naar de positie van commercieel directeur Europa.

OnbekendeVerhaegen en Haret kennen elkaar als directeuren in de Europese tak van SABMiller, maar verder is Haret een grote onbekende voor Grolsch. Hij is in ieder geval nog niet gesignaleerd in Boekelo. Haret bekleedde diverse financiële functies bij sigarettenconcern Batco, voor hij in 2003 vicepresident finance & IT werd bij SAB. Daarna was hij nog vicepresident sales & distribution.

KostenMarketingauteur Paul Moers, die in zijn boek Merk toch hoe sterk een hoofdstuk wijdde aan Grolsch, vindt dat de brouwer eigenlijk meer behoefte had aan een marketingman: „Grolsch is en blijft een fantastisch merk, dat dankzij SABMiller een echt internationaal merk is geworden. Maar een financiële man is nooit een goed teken voor de marketeer, want dan wordt er te veel op kosten gestuurd, terwijl Grolsch juist moet investeren in zijn merken. Een klant koopt emotie en op dat imago moet je zuinig zijn. In de supermarkten wordt nu flink gestunt met bier en uit die prijzenslag moet Grolsch wegblijven.”

OmzetGrolsch deed het vorig jaar overigens best goed in de supermarkten en steeg er naar de tiende plek in de merken top 100 met een omzet van 160 miljoen (+ 4 procent). Dat SABMiller nu toch iemand heeft benoemd die op de centen kan letten, heeft volgens Moers alles te maken met ‘aandeelhouderswaarde’: „De grote bierconcerns in de wereld willen elkaar opeten. Je bent een prooi als je aandelenkoers laag ligt, dus alles is gericht op een zo hoog mogelijke koers. Op de lange termijn is dat voor een bedrijf als Grolsch niet goed. Ik wens ze dus veel wijsheid en veel marketing toe.”

Foto: Frans Nikkels