Nieuws Actueel

Maserati Ghibli S Q4: Headturner met serenade van pk's

Jeroen Jansen 4 april 2014

Er ligt een flinke klus te wachten op Maserati's nieuwe Ghibli. De voor Maserati-begrippen goedkope auto gaat de concurrentie aan met Audi's A6, BMW's 5-serie, Mercedes' E-klasse of Jaguar's XF en moet de verkopen van de Italiaanse autobouwer opschroeven tot 50.000. DeOndernemer reed hem. En eerlijk is eerlijk, we zijn onder de indruk.

Special: AutosalonLees ook:

Aston Martin Vanquish: Driftige V12 op een ijsmeer Lamborghini Gallardo: 'Tering, die Lambo staat je goed' Jaguar XK Carbio: Brits beest met sterallures Mercedes SLS AMG Roadster: Minirokje van dik 2,5 ton Porsche Cayman S: Gestroomlijnd, sexy en bloedsnel

Met de Ghibli haalt Maserati een oude naam uit haar uitgebreide stal, vernoemd naar een zuidelijke windstroom in Libië, die hete en droge lucht uit de Sahara naar het noorden voert. Het eerste model Ghibli zag in 1966 het levenslicht, de opvolger in 1992 en nu is er generatie drie, die vanaf zomer 2013 het asfalt bestiert.

De Ghibli komt in drie smaken: een drieliter V6 bezine met 330 pk, een 3.0 liter V6 twinturbo met 410 pk en -even schrikken voor de puristen onder ons- een drieliter zescilinder diesel met 275 pk. Allen beschikken standaard over achterwielaandrijving en een achttraps automaatbak, vierwielaandrijving is optioneel. Wij kregen twee dagen de sleutels van een Ghibli S Q4, wat zoveel betekent als een geblazen V6 met 410 pk en All Wheel Drive.

Het is de moeite waard om een rondje om de auto te lopen. Of liever nog: meerdere. Ranke lijnen, een ferme heup en een agressief smoel dat niemand graag in zijn achteruitkijkspiegel ziet hijgen. Met een oversized tridente fier prijkend in het midden van de gapende grille. De auto is korter, lichter en meer dynamisch dan de Quattroporte, de andere vierdeurs sedan uit het gamma Maserati. En, niet onbelangrijk, een stuk goedkoper.

De diesel begint bij €93.547 inclusief belasting en BPM, de minst dure benzine rij je voor 115.379 euro en de variant die wij rijden, de duurste, staat zonder opties voor €120.300 op je oprit.

Er kleven ook nadelen aan de Ghibli. Moet gezegd. Maserati is, net als Chrysler, onderdeel van de Fiat-groep en dat houdt in dat de twee merken wel eens wat uitwisselen. Schakelaars in het interieur bijvoorbeeld. Als jij voor meer dan een ton een sedan uit het topsegment koopt, wil je niet dezelfde knoppen als de populairste familiewagen van vorig jaar. En die krijg je wel. Net als goedkoper ogend plastic onderaan het dashboard.

Deze teleurstelling is binnen enkele seconden verholpen. Druk aan de linkerzijde -hoe Porsche!- van het stuur op de startknop en er verschijnt gegarandeerd een glimlach van oor tot oor op het gezicht. De V6 brult zelfs in comfort-stand wellustig, om over het motorgeluid in sportstand maar te zwijgen. Tot hoog in de toeren jankt de Maser van puur plezier. Een zakensedan, maar onopvallend rijden kun je vergeten.

De wegligging van de Ghibli met vierwielaandrijving is subliem. Zonder moeite trekken we hard op, terwijl we een bochtige oprit pakken. Ruim voor we de invoegstrook begint, bereiken klokken we de maximumsnelheid van 130. Zonder een moment uit te breken en zonder dat we in het stuur enig tegensputteren voelen. Eerlijk gezegd, we hadden makkelijk het gaspedaal nog wat langer naar beneden gedrukt kunnen houden.

Ook in sportstand komt de Ghibli wat laat uit de startblokken, als je van stilstand af optrekt. Maar als de turbo's hun werk gaan doen, geeft de snelheid een onderbuiksensatie die verslavend is. De 0-100 sprint legt de potige Italiaan dan ook af in 4.7 tellen. De top ligt op 284 km/u. Helaas, hebben we niet kunnen verifiëren.

Maserati mikt met deze stijlvolle headturner op Duits premium, maar ondanks dat de Italiaan vriendelijk geprijsd is, is 'ie toch nog een stuk duurder. Maar dan heb je wel wat. Want dat motorgeluid en die kracht, die zijn verslavend lekker. Een serenade van pk's.