Nieuws Actueel

Massaclaim om 'veevervoer'

Marcia Nieuwenhuis 11 december 2015

NS Reizigers Claim

Duizenden reizigers slepen NS voor de rechter vanwege propvolle treinen en een structureel gebrek aan zitplaatsen, meldt De Gelderlander.

De treinreizigers klagen de NS aan omdat zij vaak in overvolle treinen moeten staan, terwijl de vervoerder zich in zou moeten spannen om zitplaatsen te bieden. ConsumentenClaim dient vandaag namens ruim 7.300 reizigers de klacht in.

InspanningsverplichtingHet Amsterdamse bedrijf ConsumentenClaim gaat proberen een schadevergoeding van de NS los te peuteren vanwege propvolle treinen. De organisatie is gespecialiseerd in massaclaims en denkt een goede kans te maken.

Daarvoor wijst Consumentenclaim op de algemene voorwaarden van de vervoerder. Daarin staat dat de NS een "inspanningsverplichting" heeft om te zorgen voor zitplaatsen. "Het is tijd om dit een keer aan te pakken en de rechter zich hierover uit te laten spreken", zegt directeur Stef Smit.

De NS wijst op een andere passage uit de algemene voorwaarden waarin staat dat "een vervoersbewijs recht geeft op vervoer door NS, maar niet het recht op een zitplaats". "NS spant zich in om voldoende capaciteit te bieden, maar staan is niet altijd te voorkomen, zeker niet na storingen", aldus NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

SchandaligHet probleem van de volle treinen wordt naar verwachting nog erger omdat NS eind dit jaar oude treinen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe zijn.

"Het is schandalig dat een groot bedrijf als de NS hiermee wegkomt", vervolgt Smit. "Ons primaire doel is dat mensen minder hoeven staan, lukt dat de NS niet, dan moeten mensen korting krijgen." Hoe hoog de claim wordt is nog niet bekend.

VeevervoerWel staat vast dat 7.348 treinreizigers zich hebben aangesloten bij de aanklacht. Meerdere reizigers vergelijken de NS met veevervoer. "Ik voel mij meer behandeld als vee, dan als een goedbetalende reiziger", zegt de een. "Ik voel me boos en vernederd: heb ik hiervoor betaald?" zegt een ander die vanwege rugklachten op de grond plaatsnam, omdat dat minder pijnlijk is dan staan.

Onder de reizigers zitten veel mensen die dagelijks met de trein reizen. Zo klaagt een forens in het bezit van een OV-jaarkaart van bijna 4.000 euro per jaar: "Ik sta dagelijks tussen de 40 en 60 minuten, omdat ik tweemaal in de spits rijd. Nooit is er een zitplaats beschikbaar." Ook eersteklasreizigers beklagen zich. "Ik heb een NS-jaarkaart eerste klas. Daar betaal ik veel geld voor omdat ik wil zitten en wil werken in de trein. Maar door de overvolle treinen gaan mensen met een tweedeklaskaart eerste klas zitten, waardoor ik moet staan", betreurt een OV-reiziger. "Ik ben eerste klas gaan reizen omdat er altijd plek zou zijn, maar door korte treinstellen is dat vaak niet het geval", vervolgt een collega-reiziger. "Afgelopen twee weken heb ik drie keer moeten staan, terwijl ik een eersteklasvervoersbewijs heb."

Weinig kansrijkVolgens reizigersorganisatie Rover is de massaklacht "weinig kansrijk", al is het maar omdat alle duizenden klachten dan gestaafd moet worden met vervoersbewijzen. Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV heeft meer vertrouwen in de massaclaim.

"Het algemene consumentenrecht stelt dat je niet hoeft te betalen voor een niet geleverde dienst en dat gebreken in de geleverde dienst moeten leiden tot een korting op de prijs of terugbetaling van het deel dat niet geleverd is."

Wel vervoerdDe Rotterdamse advocaat Ruud te Pas stelt: "Leuk geprobeerd, maar de kans op succes lijkt mij niet heel groot." "Als er ineens heel veel mensen komen, kan de NS daar eigenlijk niets aan doen."

Bovendien verwacht de advocaat, die gespecialiseerd is in transportrecht, dat de claim nooit torenhoog kan uitpakken.

"Je kunt natuurlijk niet de hele prijs van je treinkaartje terugvragen als je hebt moeten staan, want je bent wel vervoerd."