Nieuws Actueel

Mediareus Sanoma krimpt

Bram de Vrind 25 juli 2014

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft in het tweede kwartaal een netto verlies van 17,6 miljoen euro geleden, tegen 23,4 miljoen euro winst een jaar eerder. De omzet daalde met 4,5 procent tot ruim 533 miljoen euro. Dat maakte Sanoma, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, vrijdag bekend.

Sanoma voert momenteel grote herstructuringen door, waarbij ook veel banen worden geschrapt. Hierdoor had Sanoma afgelopen kwartaal te maken met flinke reorganisatiekosten. Ook moest het concern afschrijven op de verkoop van Belgische tv-activiteiten.

Het mediaconcern zag de printverkopen in de periode april-juni verder teruglopen. De omzet van Sanoma werd daarnaast gedrukt door het afstoten van tijdschrifttitels in Nederland en Finland.

In Nederland heeft het concern in juni 19 titels verkocht, onder meer Vorsten, KIJK en FietsActief. De tv-zenders van SBS hadden afgelopen kwartaal last van het WK voetbal dat veel kijkers wegtrok van de commerciële kanalen.

De netto-omzet in Nederland kwam uit op 180 miljoen euro. Dat is ongeveer evenveel als vorig jaar. De verkopen van de Nederlandse tijdschriftentak daalden met 7,3 procent. Maar daartegenover stonden goede resultaten op het gebied van digitale media.

Topman Harri-Pekka Kaukonen wijst erop dat de nieuwe media een steeds belangrijker deel vormen van de organisatie. 42 procent van de mediaverkopen in Nederland en Finland betreft inmiddels media die niet zijn gedrukt.

De verkopen over het afgelopen kwartaal zijn in lijn met de verwachtingen van Sanoma voor heel 2014. Het concern rekent op een lichte daling van de omzet vergeleken met vorig jaar. Bezien over de eerste 6 maanden, ligt de omzet inmiddels 5,6 procent onder het niveau van 2013.