Nieuws Actueel

Meer agressie tegen apothekersassistenten

Van onze redactie 15 juli 2015

Image 5082804

Het percentage ligt vijf keer zo hoog als voor 2014. Patiënten zijn vooral boos over de kosten die zijn verbonden aan het verplichte informatiegesprek dat volgt als ze een nieuw medicijn krijgen. Die kosten zijn niet nieuw, maar worden sinds 1 januari 2014 vermeld op de rekening van de patiënt. De overheid heeft apothekers daartoe verplicht om zo de zorgkosten transparanter te maken. Voorheen zaten de kosten voor zo'n gesprek - gemiddeld 6 euro - ingesloten in de prijs voor het medicijn.Door de toename van de agressie gaat tegenwoordig 80 procent van de assistenten met weinig plezier naar het werk. Voor de invoering van de splitsing van de kosten was dat nog maar 20 procent. RelatieOok de relatie van de assistenten met de patiënten is in veel gevallen verslechterd. KNMP zegt dat assistenten in nog maar een kwart van de gevallen op een prettige manier met hun patiënten omgaan. KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent stelt voor om de splitsing van de kosten op de rekening terug te draaien. ,,Door de splitsing in de verstrekkingskosten begrijpt de patiënt er niets meer van. De verwarring is compleet'', aldus de bestuurder. ,,De splitsing moet zo snel mogelijk worden teruggedraaid. Dan kan de apothekersassistent zich weer bezighouden met de zorg in plaats van gebakkelei over de rekening.''