Nieuws Actueel

'Meer doden door laks handhaven rijverbod door overheid'

Van onze redactie 12 november 2015

Image 5434702

Dat zegt oud-verkeersofficier Koos Spee in reactie op weer een ernstig incident in het verkeer. Zondag raakte in Utrecht een 27-jarige man zonder geldig rijbewijs betrokken bij een ernstig verkeersongeluk. Hij had jaren geleden van de rechter al een celstraf en een rijverbod gekregen omdat hij iemand had doodgereden, maar stapte toch doodleuk weer achter het stuur van een auto. SpeeSpee pleit voor intensievere verkeerscontroles. Volgens hem is de pakkans in Nederland voor mensen met een rijverbod veel te klein. ,,We zijn van 15% staandehoudingen gezakt naar rond de 5%. Ik reed laatst naar Ede en heb geen politieauto gezien. De politie is met van alles bezig, behalve met het verkeer. En voor de politiek is het allemaal maar prima.''RakkertjesDe oud-verkeersofficier meent dat de politiek veel meer capaciteit vrij moet maken bij de politie, waarna die vervolgens gerichter moet controleren. ,,Vroeger hadden wij in de agentenwacht de foto's hangen van de rakkertjes in de wijk die een ontzegging hadden. Dan gingen we gewoon langs om te kijken of zij misschien weer een auto hadden.''Spee wil zelfs nog wel verder gaan en burgers betrekken in de opsporing. ,,Het zou goed zijn om een landelijk meldpunt te hebben waar mensen kunnen klagen over anderen met een rijontzegging. Dan kun je vervolgens met onopvallende auto's die gasten volgen en zien of ze zich misdragen. Je kunt in kaart brengen wie een ontzegging heeft en waar ze wonen'', aldus de oud-strijder voor de verkeersveiligheid.DodenVolgens Spee kunnen de gevolgen groot zijn als we zo door gaan. ,,De aandacht voor het toezicht in het verkeer is beneden alle peil. Dit soort gasten weet dat ook. Ik denk dat we op deze manier weer in de stijgende lijn komen van de dodelijke verkeersongevallen. Het aantal zakt al niet meer en dat komt mede omdat de handhanding wegvalt. Wij zijn in Nederland drukker met de 130 kilometer dan met onze veiligheid.''

PsycholoogVerkeerspsycholoog Gerard Tertoolen laat een ander geluid horen. Hij is somber gestemd over effectief ingrijpen. Voor intensieve controles ontbreekt de capaciteit en 'doorrijders' zijn notoir hardleers.,,We hebben hier te maken met een kleine, maar hardnekkige groep mensen die - om het maar eens plat te zeggen - overal schijt aan heeft. Ze hebben vaak al boetes of celstraffen gehad en dure cursussen achter de rug, maar trekken zich daar niets van aan.''Tertoolen heeft voorbeelden uit zijn eigen praktijk. ,,Ik sprak tijdens een cursus met een man die dronken een reclamebord had geramd. Zijn auto was total loss en hij had een dure cursus achter de rug. Ik vroeg hem of hij er van geleerd had, maar hij vertelde dat hij nog net zo makkelijk na een avondje stappen in de auto zou stappen.''ControlesVolgens de verkeerspsycholoog zijn intensievere controles of het nadrukkelijk volgen van veelplegers in theorie oplossingen, maar zijn ze in de praktijk niet haalbaar. Daarvoor is nooit genoeg capaciteit beschikbaar bij de politie. Ook een elektronisch hulpmiddel, te vergelijken met bijvoorbeeld een alcoholslot, is geen oplossing. Die helpt volgens Tertoolen niet als iemand een auto pakt zonder een dergelijke technische blokkade.