Nieuws Actueel

Meesterlijke vaklui in steen en beton

Hunebedden, kerkornamenten, monumentale stoepen, maar ook groot betonwerk. Bij Meesters In wordt ongeveer alles op steen- en betongebied gerestaureerd, schrijft het AD.

Lennaert Rooijakkers | Foto: Shody Careman 12 oktober 2016

Waroux

Elke keer gebeurt het weer. Wanneer een nieuwe aanvraag bij Meesters In binnenkomt, vragen de vaklui zich hardop af waar ze in vredesnaam moeten beginnen. Maar uiteindelijk komen ze er altijd uit. De onderneming uit het Zuid-Hollandse Tienhoven heeft zich als een van de weinige in Nederland gespecialiseerd in de restauratie van natuursteen en beton. "Wij zijn een echt ambachtsbedrijf, het merendeel van ons personeel komt van de kunstacademie", vertelt bedrijfsleider Ron Waroux (53).

"We opereren in een heel beperkte markt, maar hebben ons daarin verschrikkelijk gespecialiseerd." De naam Meesters In bestaat nog niet zo lang. In maart voegden Steenhouwerij Zederik en Repstone zich bij elkaar. Waroux: "Wij repareerden veel natuursteen, Repstone richtte zich op betonrestauraties. Het was logisch om te fuseren. Alleen de naam is veranderd. Meesters in, vul het zelf maar in: restauraties, steenhouwwerk."

Restauratieklussen

Meestal lopen er zo’n vijftien tot twintig restauratieklussen door elkaar. Momenteel herstelt Meesters In bijvoorbeeld de monumentale stoepen van de Lange Haven in Schiedam en een deel van de Sint Jan in Den Bosch. "Beelden hakken en produceren, ornamenten van kerken restaureren en het demonteren van complexe natuurstenen, is wat we meestal doen. Voor een museum in Delfzijl dat binnenkort verhuist, hebben we net een hunebed gedemonteerd. Door middel van scans weten we precies hoe we het in originele staat terug moeten plaatsen."

Zonder het maken van 3D-scans zou het werk van Meesters In een stuk complexer zijn. Zo blijkt ook bij het reproduceren van een Keltisch kruis voor een Ierse kerk. "Door de scans weten we precies hoe het kruis eruitziet. Daarna gaat een robot ermee aan de slag en snijdt het kruis in stappen uit een blok Iers natuursteen. De robot doet het grove voorwerk en een beeldhouwer maakt het af."

Personeel

De opdracht voor het Keltisch kruis kreeg Meesters In wegens een gebrek aan Ierse vaklui. Ook voor Waroux is het niet eenvoudig om personeel te vinden. "Kunstacademies bieden geen opleiding tot beeldhouwer aan. Dat leert ons personeel hier. Maar voordat je goed genoeg bent, ben je zo zeven jaar verder. Bovendien leren studenten van nu een ontwerp maken en besteden de productie dan uit. Ons nieuwe personeel komt daarom uit een andere hoek. Dat zijn jongens die met hun handen willen werken; maar dat maakt ze nog geen kunstenaars. Het meeste personeel is daarom wat ouder. De echte vakmensen die hier rondlopen, zijn rond de 50 jaar oud."

Het is voor Meesters In lastig om nieuw personeel goed op te leiden. Dat heeft voor een groot deel te maken met de subsidieverdeling voor monumentale restauraties. "Binnen het huidige systeem lopen de aanvragen van januari tot en met de zomer en daarna moet je keihard aan de slag."

Wordt een restauratie niet voor het einde van het jaar afgerond, dan vervalt de subsidie. "Na de zomer hebben we een piek in de werkdruk, maar in de winter is er vaak tijd over", zegt Waroux. "Momenteel hebben we zoveel werk dat we geen tijd hebben om iemand rustig op te leiden. Wil je dat wel kunnen doen, dan heb je een gelijke stroom aan werk nodig. Het zou mooi zijn als de subsidieverstrekking wordt uitgesmeerd over het jaar. Anders loopt personeel bij je weg."