Nieuws Actueel

Megastores openen kleine winkels in de binnenstad

Van onze redactie 2 juli 2015

Image 5048838

Op de Mariniersweg, een doorsnee winkelstraat aan de rand van het Rotterdamse centrum, zit sinds kort een Praxis. Naast de kapper, tegenover een bruidsmodezaak. Deze 'Praxis om de Hoek', zoals hij is gedoopt, moet het doen zonder de brede gangpaden en hoge plafonds die we zo goed kennen van de geel-rode megabouwmarkten. Wel schappen vol ijzerwaren: schroeven, bouten, haakjes. En verf, gereedschap, wat tuinspullen. Eigenlijk lijkt de winkel verdacht veel op de doe-het-zelfzaken die de laatste jaren in rap tempo uit het straatbeeld zijn verdwenen.Tjimme Ruijter wandelt binnen voor wat pluggen en een ronde stok, die hij in de klushoek meteen maar even op maat zaagt. Hij is verderop in de straat een winkel aan het verbouwen, vertelt hij. ,,Ik was gisteren nog in een grote bouwmarkt, maar was wat dingetjes vergeten.''Praxis ziet kansen in buurtwinkels nu veel traditionele ijzerwarenwinkels zijn verdwenen. In 2007 waren er nog 2.140 kleinere doe-het-zelfzaken en verfspecialisten; daarvan waren er vorig jaar volgens marktonderzoeksbureau GfK nog 1.360 over. De behoefte van de klant is echter niet veranderd, zegt woordvoerster Anusha Bruitzman van Praxis. ,,Die heeft geen zin om tijdens het klussen altijd de auto te pakken naar de rand van de stad.''Tien keer zo kleinDe eerste Praxis om de Hoek, die begin april opende in Amsterdam, is met 250 vierkante meter tien keer zo klein als een gemiddelde bouwmarkt van het concern. Die in Rotterdam is wat groter, maar het assortiment is eveneens beperkt tot basisklusspullen. Wel hangen er touchscreens, waarmee je laminaat of de loungeset uit de folder kunt bestellen. Die wordt desgewenst in de winkel bezorgd. Voor het vervoer naar huis kun je er ook een bakfiets lenen.Praxis is niet het enige concern dat lonkt naar de stad. Gamma opende eind vorig jaar een Compact-vestiging in een Amsterdamse woonbuurt. Die lijkt een succes. ,,We zitten nu nog in de testfase, maar gaan ervan uit dat er komende jaren tientallen zullen volgen,'' zegt directeur Ron Kloos van Gamma. ,,Óók in dorpen.''Concurrent Hornbach experimenteert in Duitsland met kleinere filialen. En ook IKEA heeft in hartje Hamburg een stadswinkel geopend. In Nederland zijn nog geen concrete plannen in die richting, maar het is allerminst vanzelfsprekend dat de volgende IKEA weer een blauwgele blokkendoos op een bedrijventerrein wordt, zegt woordvoerster Suzanne Bouten. ,,We kijken met veel interesse naar de proef in Duitsland.''TrendEen logische trend, zegt retaildeskundige Marcel van Aalst, directeur van de EFMI Business School. ,,Deze concerns zitten aan de grens van hun groei. Mensen hebben niet altijd zin of tijd om kilometers te rijden, hun kinderen in de ballenbak te stoppen en door een megagrote winkel te struinen. Daarom zoeken die bedrijven nu naar andere momenten en plaatsen om te verdienen aan dezelfde klant.''De leegstand in winkelstraten, die tot lagere huurprijzen heeft geleid, helpt de concerns daarbij. Daar komt bij dat de verdwenen kleinere speciaalzaken simpelweg een gat in de markt hebben achtergelaten.Nadat elektronicawinkels als It's en Megapool uit het straatbeeld zijn verdwenen, ruikt Media Markt kansen in kleinere steden. ,,Je ziet een back to the future-beweging,'' zegt Van Aalst.Hij verwacht dat de grote concerns best blijvend succesvol kunnen zijn. ,,Met AH To Go's en kleine dorpswinkels hebben Albert Heijn en HEMA al laten zien dat het kan. Het is wel een heel ander spel. Met een beperkt assortiment en een grote omloopsnelheid moet je als merk toch herkenbaar blijven voor de klant. Dat is een interessante uitdaging.''