Nieuws Actueel

Menselijke fout legde heel Noord-Holland plat

Van onze redactie 12 juni 2015

Image 4995639

De stoomstoring die op 27 maart een groot deel van Noord-Holland en een klein deel van Flevoland platlegde, was het gevolg van een menselijke fout. Medewerkers van netbeheerder TenneT beoordeelden een technisch defect in een hoogspanningsstation in Diemen niet goed. Ze voerden daarop een verkeerde schakelhandeling uit, en die leidde tot kortsluiting op station Diemen. Dat blijkt uit onderzoeken van TenneT en onderzoeksbureau DNV. De gevolgen van de kortsluiting waren enorm. Het hele regionale net van netbeheerder Liander viel uit. Op Schiphol konden vliegtuigen niet meer opstijgen of landen, het treinverkeer viel compleet stil en een miljoen huishoudens en bedrijven zaten enige tijd zonder stroom. Ziekenhuizen moesten overschakelen op noodvoorziening. Ongekend grootMinister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie kwalificeerde de storing als 'ongekend groot' en eiste direct onderzoek naar de oorzaken. Het was 17 jaar geleden dat een dergelijke onderbreking van de elektriciteitsvoorziening in Nederland had plaatsgevonden. De stroomstoring was na ongeveer 1,5 uur weer verholpen, maar het duurde nog vele uren voordat het vlieg- en treinverkeer weer normaal verliep. TenneT zegt maatregelen te nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen. De netbeheerder gaat onder meer bekijken 'hoe het algemene kennisniveau ten aanzien van werkinstructies verhoogd kan worden'. Ook gaat het onderzoeken hoe het kan dat het specifieke onderdeel, de aandrijving van een zogeheten railscheider, kapot ging. SchadeclaimsNaar compensatie voor de geleden schade kunnen bedrijven en particulieren in de meeste gevallen fluiten. TenneT stelt dat de schade niet bij hen geclaimd kan worden. ,,In de netcode is bepaald dat er geen compensatie wordt betaald als de storing haar oorsprong vindt in het net met een spanningsniveau van 220kV of hoger. Dat was nu het geval," zegt een woordvoerster. ,,Eventuele schadeclaims van particulieren of bedrijven worden afgewezen." Alleen directe klanten van de TenneT - grote bedrijven bijvoorbeeld - maken eventueel een kans op compensatie. Dat kan alleen als er sprake is van duidelijke verwijtbaarheid. De TenneT-woordvoerster zegt dat daar nu, hoewel menselijk falen is geconstateerd, niet het geval is. Ze wil niet zeggen of er claims zijn binnengekomen. SchipholEen woordvoerder van Schiphol wil niet ingaan op de vraag of de opgelopen schade ergens geclaimd wordt en hoe groot die precies was. KLM, dat vluchten moest annuleren, zegt geen claims te hebben ingediend. Het Verbond van Verzekeraars zegt geen informatie te kunnen verstrekken over de exacte hoogte van de schade. Eerder onderzoek suggereert dat de kosten van stroomuitval in de Randstad tientallen miljoenen euro's per uur bedragen.