Nieuws Actueel

Met een slimme truc bakken geld besparen

Eric Oosterom | Foto: Jan de Groen 8 december 2015

Meteenslimmetrucgeldbesparen1065

Of ze snel even een VVV-bon kon kopen? De Rotterdamse Leonie Schipperus (34) kon het niet verdragen dat relatiegeschenken vaak vergeten worden. Nu leidt zij Pimm Solutions, een webshop waar bedrijven door een slimme truc bakken geld op hun chocola, bonnen en bloemen kunnen besparen.

Daags voor het interview met het AD bezorgt de postbode een pakketje op de redactie. Inhoud: een chocoladeletter, gedicht en begeleidende brief. Op de chocoladeletter zit een stickertje. Afgeprijsd van 4 naar 15 euro, zo valt er te lezen.

De brief schept duidelijkheid. Die 11 euro blijkt symbolisch. Het staat voor de verborgen kosten die elk bedrijfspresentje met zich meebrengt. "Een leuk cadeautje van een euro of 4 lijkt een voordelige koop; maar kost door gebrek aan beleid en onnodige uurtjes ineens een hele zakelijke hoop.''

VerjaardagenEn zo maakt Leonie Schipperus al vóór het gesprek duidelijk wat Pimm Solutions doet: helpen bedrijven die 11 euro te besparen. Dat doet zij door een webshop aan te bieden waar klanten tal van relatiegeschenken kunnen kopen. De winkel werkt als Thuisbezorgd.nl: Pimm maakt geen chocola, maar geeft opdrachten door aan lokale chocolatiers.

Dat klinkt simpel en ís ook simpel. Een bedrijf, zo vertelt Schipperus, heeft elke week te maken met relatiegeschenken. Verjaardagen, jubilea, afscheidsrecepties: er is altijd wel een moment dat de baas met een bloemetje, cadeaubon of doos chocola in zijn handen staat.

KostenpostEn dat is een hele kostenpost. "Stel: een bloemetje. Kost al snel 25 euro. Maar daar blijft het niet bij. Want de secretaresse die dat bedrag voorschiet, gaat die 25 euro weer declareren bij haar baas. Die declaratie moet door een afdeling goedgekeurd worden, waarna iemand anders weer uitbetaalt. Elk geschenk kost nog een kleine 100 euro extra aan administratiekosten.'' Pimm neemt bedrijven die administratieve rompslomp - en kosten - uit handen. Secretaresses zoeken hun cadeautjes op de webwinkel, bestellen en hoeven niks voor te schieten. De ene factuur die een bedrijf voortaan nog per maand krijgt - van Pimm - scheelt volgens Schipperus 'tonnen per jaar'.

Om het aanbod tot een succes te maken, ging de Rotterdamse langs secretaresses uit het hele land. Haar vraag: wat zijn jullie favoriete cadeauwinkels. Ze schreef de adressen op, benaderde de bedrijven en voegde hen aan de webshop toe. Schipperus: "Een secretaresse heeft altijd een eigen bloemist. Ze hebben een eigen stijl, willen eigen bloemen. Wij hebben al die adressen in ons systeem gezet. Ik denk dat 95 procent van de gevallen gedekt is.''

Het woord efficiëntie valt vaak. Dat was niet het geval toen Schipperus in 2011 een opdracht voor KPN uitvoerde. "Het viel me op hoe inefficiënt daar met cadeaus omgegaan werd. Dan was een evenement tot in de puntjes geregeld en vroegen ze op het laatste moment: Leonie, koop jij nog even die VVV-bon?''

Centraal systeemDat bleek op alle 200 afdelingen van het telecombedrijf zo te gaan, concludeerde Schipperus na eigen onderzoek. "Ik bedacht een centraal systeem om al die cadeaus te kunnen regelen. Dat project beviel zo goed dat ik in 2012 voor mezelf begon en Pimm oprichtte."

ImpactSchipperus leidt het bedrijf met Rick van Nispen (34). Wat hen drijft? "Impact hebben,'' denkt Schipperus. ,,Telkens is er weer die verbazing wanneer we bedrijven vertellen hoeveel geld ze eigenlijk verspillen. Dit is misschien niet het meest sexy bedrijf, maar we besparen geld, hebben invloed.''

Van Nispen vult aan: "Het argument om iets te doen, omdat je het altijd al zo doet, heb ik nooit begrepen. Wij bewijzen: het loont om buiten de geplaveide paden te denken. Haal uit het leven wat er in zit.''

Grens overVolgend jaar gaat Pimm de grens over. Vermoedelijk wordt gekozen voor Amerika, een uitermate grote markt. Aan die keuze ging het nodige onderzoek vooraf. Van Nispen: "We hebben goed naar de geefcultuur in landen gekeken. In België hoef je bijvoorbeeld niet met een slagroomtaart aan te komen, daar willen ze kwaliteitsgebak. En nergens ter wereld worden zoveel cadeaubonnen gegeven als in Nederland. Iedereen geeft wat anders, dat maakt het leuk.''