Nieuws Actueel

Met elektrische auto op vakantie

Martijn Vervest 3 juni 2014

De vakanties komen er snel aan en dan staan bezitters van elektrische auto’s - veelal door subsidie gelokte zakenrijders - voor de vraag of ze het aandurven met hun stekkerbrik naar Zuid-Frankrijk te rijden. Het kan, heeft de ANWB aangetoond. Het vergt wel een militaire planning en een blijmoedig karakter. Wat is wijsheid?Lees ook:Elektrische auto verdwijnt De ANWB heeft vorig jaar gezien de populariteit van elektrische auto’s een aantal blogs gepubliceerd over ritten naar het buitenland. Geen bescheiden reisjes naar Antwerpen en zo, maar vakanties naar Montpellier in Zuid-Frankrijk en naar Zwitserland. Pionier Harm Otten schrijft over zijn bergavontuur: “Als je een elektrische auto pas hebt, is de eerste keer dat je verder weg gaat dan de halve actieradius, best spannend. Vervolgens ga je vertrouwen op de oplaadpunten in de buurt. Maar bij een reis als deze, gooi je jezelf bij wijze van spreken in het diepe. Je kunt alles tot in de puntjes van tevoren uitzoeken, maar dan nog kan er van alles mis gaan.” Wie alle avonturen wil beleven, kan op de themapagina van de ANWB terecht. Spannende accu-momentenOtten beleeft weliswaar spannende accu-momenten, maar is eenmaal thuis toch al met al blij met het resultaat. “Het vertrouwen in de auto is door deze reis alleen maar groter geworden. Vooral bij het rijden in de bergen weet ik nu dat de techniek goed werkt. Dat het meer energie kost bij het stijgen is logisch, maar dat bij het dalen vrijwel geen energie verloren gaat in de remschijven is geweldig! De batterij wordt dan gewoon weer opgeladen. Aan het gemiddelde verbruik was zelfs niet te zien dat ik in de bergen had gereden.” Oplaadpunten Met een 100 procent elektrische auto (dus zonder benzineslurper om de accu’s bij te laden) staat of valt de reis met het vinden van oplaadpalen. Dat de actieradius van een door stroom aangedreven auto beperkt is, weet inmiddels iedereen. In Nederland hebben we inmiddels een behoorlijk netwerk van oplaadpunten. In het buitenland zijn dat er veel minder, ook al wordt het de laatste tijd beter. Het aantal neemt bijna dagelijks toe. Op internet staan overzichten van laadpunten, ook in andere Europese landen. Hieronder enkele linkjes. Meer reistijd nodig Feit is ook dat je voor je vakantiereis meer tijd moet uittrekken. Je moet immers vaker stroom tanken en dat duurt ook nog eens langer. Hoe lang? Dat is nog niet zo makkelijk te zeggen. De ANWB: “Dat is afhankelijk van hoe leeg je accu's zijn en hoe snel jouw auto kan laden. Thuis, met een 220 V-aansluiting, mag je rekenen op tot wel acht uur, bij een oplaadpunt een à twee uur, maar bij een snellaadpaal zoals die langs de snelweg komen, zou het in maximaal 30 minuten gepiept moeten zijn. Of je snel kunt laden, hangt wel van het type auto en accu af. Overigens gaat het laden van de eerste 60 à 70 procent sneller dan de rest, dus je hebt al snel een bruikbare lading als je niet meer heel ver hoeft.” Rijstijl Veel is ook afhankelijk van je rijstijl. Ouderwets voortjakkeren op de Route du Soleil put de accu’s aardig uit en de file waar je misschien in terecht komt kan ook leiden tot een licht verhoogde bloeddruk. Vooral als je een verse bezitter van een elektrische auto bent, is een Elektrisch Rijden-training van de ANWB een goede investering. Je leert onder meer welk rijgedrag het beste past bij jouw auto en hoe je zoveel mogelijk kilometers kunt rijden op één acculading. Hybride Van een geheel andere orde is het naar de vakantiebestemming rijden met de populaire hybride auto waarbij een benzinemotor de accu’s bijlaadt en/of de aandrijving van de auto overneemt. Deze auto’s hebben doorgaans een zeer goede actieradius en doe zeker niet onder voor benzineauto’s of diesel. Het is echter allerminst milieuvriendelijk. Oplaadpunten: Lees verder…