Nieuws Actueel

Mick Kok: autofotograaf met grote ambities

Van onze redactie 28 april 2015

Mick Kok Frans Nikkels

Als kind fotografeerde hij al auto’s, als puber assisteerde hij professionele fotografen bij het op beeld vastleggen van auto’s en nu struint Mick Kok (27) met zijn camera racecircuits en evenementen af om auto’s te fotograferen. De jeugdige Enschedeër heeft van zijn twee passies - auto’s en fotograferen - zijn beroep gemaakt.

„Het is nog geen vetpot, maar ik kan er al wel van leven”, zegt Mick Kok. „De kunst is om uitgenodigd te worden door organisatoren van evenementen waar eigenaren van bijzondere auto’s elkaar treffen. Zo ben ik twee weken terug bij het Gran Turismo Event op het circuit van Spa in België geweest. Daar was ik dan een weekend lang tussen 50 rijke mannen, die er met supercars, oldtimers, een exclusieve sportwagens gingen racen op het circuit. Ik heb die auto’s gefotografeerd en die foto’s kunnen de eigenaren dan van mij kopen.”

Fijne kneepjes geleerd in fotostudioDe technische kant van het fotograferen leerde Mick Kok in de jaren dat hij als assistent werkte in de fotostudio van Paul Haverkort en Frans Dekker, twee bekende vakfotografen in Enschede. Tot de klanten daar behoren Vredestein en Volvo. „Ik heb er vanaf mijn zestiende tot mijn een-en-twintigste als vrijwilliger gewerkt en vervolgens nog ruim een jaar in vaste dienst.” Daarna werkte hij een aantal jaren als intercedent bij uitzendorganisatie In Person. Vorig najaar koos hij definitief voor de fotografie. „Dat is toch wat ik écht wil.”

Surrealistische manier van fotograferenHij heeft een specifieke eigen stijl ontwikkeld. „Mijn foto’s zijn hard en scherp, er zit veel contrast in. Dat effect bereik ik door het gebruik van kleuren en het juist weglaten van kleuren. Daardoor ontstaat een surrealistisch effect.” Zijn werk plaatst Mick Kok op zijn Facebookpagina. Hij ‘tagt’ de namen van de eigenaren van de auto’s. Met behulp zo’n tag verschijnt die foto ook automatisch op de Facebook-pagina van de autobezitter zelf. „Facebook is voor mij een geweldig marketingmiddel. Zo breng ik mij werk ook onder de aandacht van redacties van automagazines en bekende autowebsites.”

Foto: Mick Kok (Frans Nikkels)