Nieuws Actueel

'Mijn klanten kunnen de zone niet in'

Gerben van 't Hof 21 december 2015

Automileuzonerotterdamdiesel1065

Het parlement eist dat het kabinet een stokje steekt voor de milieuzones die gelden voor personenauto's in verschillende grote steden. Maar de regering voelt daar voorlopig niet voor en de steden houden voet bij stuk. ,,Zolang er geen landelijke wet komt, blijven die zones gewoon bestaan.''

De Tweede Kamer nam donderdagavond een motie aan van VVD-lid Barbara Visser, die oproept tot het opheffen van milieuzones. Dat zijn afgebakende gebieden in binnensteden waar alleen voertuigen mogen rijden die aan bepaalde uitstooteisen voldoen.

Elke stad heeft nu zijn eigen regels. ,,Het is een ratjetoe,'' zegt een woordvoerder van de ANWB. ,,Het is daarom goed dat de politiek wil dat een ingrijpende maatregel als een milieuzone centraal wordt geregeld,'' klinkt het blij.

Ook de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club kraait victorie. ,,Er moet nu doorgepakt worden naar landelijke wetgeving,'' zegt directeur Peter Staal. ,,Want de betrokken steden lijken niet van plan zich veel aan te trekken van de motie."

Utrecht zei gisteren de milieuzone gewoon te handhaven. ,,We voeren zo'n zone niet voor niks in,'' zegt wethouder Lot van Hooijdonk. ,,Slechte lucht kost jaarlijks 3000 levens in Nederland. Daarom rust op de overheid een extra verantwoordelijkheid.''

In Rotterdam is vanaf 1 januari een milieuzone van kracht. De lokale partijen roepen de wethouder op dat vooral zo te houden. ,,Het is onfatsoenlijk dat de Tweede Kamer 2 weken van te voren met zo'n motie komt,'' zegt SP'er Leo de Kleijn.

Niet te lezen

Niet alleen de regels zijn in elke gemeente met een milieuzone anders. Ook de verkeersborden waarop de regels staan vermeld, zien er in elke stad anders uit. Voormalig verkeersofficier Koos Spee stelt dat gemeenten niet zomaar zelf borden kunnen gaan maken.

,,Bovendien zijn ze niet in één oogopslag te lezen en dat moet wel. Het kan niet zo zijn dat je op de rem moet staan om het verkeersbord op je te laten inwerken.''

Minister Schultz van Haegen vindt de milieuzones een zaak van de gemeenten. ,,Die mogen zelf bepalen op welke manier ze dat doen,'' zei ze gisteren. Ze voelt niets voor een landelijk verkeersbord.

,,Gemeenten kunnen afspreken één bord te hanteren. Als ze per se een milieuzone willen, moeten ze er zelf een oplossing voor verzinnen. Bij overtredingen kunnen gemeenten gewoon een boete uitschrijven, al is er in Utrecht wel een zaak aangespannen."

Linze Schaap, bestuurskundige van de universiteit Tilburg, vindt dat Den Haag de gemeenten in de kou zet.

,,De rechter heeft onlangs nog geoordeeld dat de overheid te traag is bij het nemen van maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Het is dus niet zo gek dat gemeenten in dit gat springen. De motie die nu is aangenomen, oogt alsof alle heil weer van het Binnenhof moet komen. Maar de landelijke politiek moet vooral zelf in de spiegel kijken.''

Autobezitters in steden met een milieuzone zitten ondertussen met hun handen in het haar. Moeten zij hun auto de deur uit doen of toch nog maar even afwachten?

Herman Hamer

Wat nu? Herman Hamer, de 75-jarige eigenaar van de gelijknamige garage Hamer in Rotterdam, zal grote schade ondervinden van de milieuzone. Hij verwacht niet dat die wordt geannuleerd en noemt de jongste ontwikkelingen een politiek spel. ,,Klanten kunnen de zone niet meer in zonder een milieusticker. Die kost 25 euro en daarmee mag je 1 dag in de zone rijden. Wanneer een wagen niet binnen 1 dag is gerepareerd, kost dat dus 50 euro extra. Daarbij komt dat ik die auto's ook niet meer langs de weg mag parkeren. Een gigantisch probleem.''

Ruim 80 procent van het klantenbestand van de specialist in Engelse oldtimers bestaat uit auto's die vanaf 1 januari niet meer de milieuzone in mogen. ,,Het wordt lastig om het hoofd boven water te houden.''

Jan Samsom

De Utrechtse kunstenaar is verbolgen over het voortdurende gehannes rond de milieuzone. ,,Ik voel me genept. De overheid is een onbetrouwbare partner,'' verzucht hij, zittend op zijn bolide. ,,Ik heb met veel pijn mijn oude en heel goede wagen weggedaan. Nu blijkt dat het misschien weer voor niks is geweest.'' Net al hij zitten veel autobezitters in steden met een milieuzone met de handen in het haar. Wegdoen, of toch maar even wachten?