Nieuws Actueel

Miljoenenstrop verbouwingen Utrecht Centraal

De renovatie van Utrecht Centraal gaat mogelijk 100 miljoen euro meer kosten dan de begrote 270 miljoen. Het ziet er naar uit dat de verbouwing van het station een jaar vertraging oploopt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wil van spoorbeheerder ProRail weten wat de oorzaak van de forse budgetoverschrijding is. ProRail is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project.

Lotte Grimberg 30 juli 2015

Utrecht centraal verbouwing

De renovatie van Utrecht Centraal gaat mogelijk 100 miljoen euro meer kosten dan de begrote 270 miljoen. Het ziet er naar uit dat de verbouwing van het station een jaar vertraging oploopt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wil van spoorbeheerder ProRail weten wat de oorzaak van de forse budgetoverschrijding is. ProRail is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project.

Uit interne stukken blijkt dat het ministerie in april een onderzoek heeft ingesteld naar de gang van zaken, schrijft het Financieele Dagblad (FD) donderdag. Het project DoorStroomStation Utrecht (DSSU) is ProRail in de loop van 2012 boven het hoofd gegroeid en het ministerie laat uitzoeken waarom de problemen nu pas aan het licht komen.

MeerkostenIn een reactie op het artikel in het FD laat het ministerie donderdag weten dat het project DSSU inderdaad vertraging heeft opgelopen maar dat direct samen met ProRail is onderzocht of de financiële overschrijding kon worden teruggebracht. "Dat blijkt het geval.'' De verwachte meerkosten bedragen volgens het ministerie 30 miljoen euro en geen 100 miljoen. "Het bedrag wordt gedekt uit de reeds aangebrachte risicoreservering in de investeringsruimte spoor.''

"Door de sporen in Utrecht te ontvlechten ontstaat meer ruimte voor het treinverkeer. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe'', aldus het ministerie.

Op de schopUtrecht Centraal is Nederlands grootste knooppunt van spoorwegen en ander openbaar vervoer. Alle sporen, seinen en wissels worden op de schop genomen met als doel het aantal storingen te laten afnemen en meer treinen door het station te leiden.