Nieuws Actueel

Minder omzet voor Sanoma

Van onze redactie 29 april 2015

Sanoma anp

Ook het bedrijfsresultaat daalde exclusief incidentele posten tot een verlies van 19,9 miljoen euro. Het verlies in hetzelfde kwartaal een jaar eerder bedroeg 4 miljoen euro. Sanoma verwacht dat de omzetontwikkeling van de groep over het hele jaar zal uitkomen rond het niveau van 2014. Deze daalde toen met 3,7 procent. De operationele winstmarge wordt geschat op of boven niveau vorig jaar, namelijk 6,2 procent van de netto-omzet.

Media BeNe, de nieuwe divisie van de Nederlandse en Belgische activiteiten, deed het „goed in een moeilijke markt”. De Nederlandse televisieactiviteiten „hadden een iets zwakkere start van het jaar in termen van kijkcijfers, maar waren in staat om autonome groei te realiseren”, aldus topman Harri-Pekka Kaukonen. De totale winstgevendheid in Media BeNe lag ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar.Kaukonen noemt de prestaties in de eerste drie maanden van het jaar „gemengd”. De omzet uit nieuwe media steeg met meer dan 5 procent. Bijna 40 procent van de consumentenverkopen in Nederland, België en Finland komen inmiddels uit nieuwe mediaproducten en diensten, volgens Kaukonen. „Echter, de winstgevendheid van de groep kwam niet op een bevredigend niveau nu het bedrijfsresultaat daalde.”