Nieuws Actueel

Misleidende telecomreclame moet stoppen

Martijn Vervest 7 oktober 2014

De Consumentenbond eist dat telecombedrijven onmiddellijk stoppen met reclame maken voor 'gratis' mobiele telefoons waarvan de kosten in werkelijkheid worden verrekend via abonnementskosten. De belangenorganisatie heeft toezichthouder AFM gevraagd telecombedrijven die volharden in deze praktijken aan te pakken, meldde zij dinsdag.De Consumentenbond voelt zich gesteund door een uitspraak van de Hoge Raad. Die bepaalde in juni dat consumenten die een telefoonabonnement afsluiten waarbij door de provider een ‘gratis’ mobiele telefoon ter beschikking wordt gesteld, beschermd worden door de wettelijke regels met betrekking tot koop op afbetaling en consumentenkrediet. Dat betekent volgens de bond dat reclame maken met een 'gratis' toestel alleen mag als de aanbieder kan aantonen dat consumenten de telefoon niet alsnog via abonnementskosten betalen.De organisatie wijst er ook op dat de Reclame Code Commissie al in 2011 oordeelde dat de gewraakte reclame misleidend is. Desondanks blijven veel telecomaanbieders het gewoon doen en daar moet een einde aan komen, stelt de Consumentenbond.