Nieuws Actueel

Misstanden incassobureaus aan de kaak gesteld

Van onze redactie 5 november 2015

Image 5407762

Bestuurslid Anita Vegter van ACM zegt dat de genoemde problemen 'breed in de branche spelen'. Degenen die ermee te maken krijgen zijn relatief vaak mensen met een lager inkomen en meer schulden. Deze groep is extra kwetsbaar, aldus de toezichthouder.ACM onderzocht de incassosector na meldingen via het meldpunt ConsuWijzer. Daar wordt veel geklaagd over bedrijven die er oneerlijke verkooppraktijken op na houden, bijvoorbeeld door ongevraagd producten te sturen en vervolgens een incassobureau in te schakelen als de klant niet betaalt.Consumenten onder drukUit de studie blijkt dat incassobureaus in een op de vijf onderzochte gevallen te hoge kosten in rekening brengen. Rekeningen zijn vaak onduidelijk en oncontroleerbaar. Ook zetten incassobureaus consumenten onder druk door te dreigen met maatregelen waartoe zij niet bevoegd zijn, zoals beslaglegging op de bankrekening of gedwongen verkoop van de inboedel.Om het probleem aan te pakken slaat ACM de handen ineen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Beide toezichthouders hebben bevoegdheden om tegen dergelijke misstanden op te treden.