Nieuws Actueel

MKB Innovatie Top 100: 'Trots als we schip hebben afgerond'

Bram de Vrind 11 juni 2014

Hun innovatie kan volgens de jury een 'revolutie in de scheepvaart' betekenen. Micanti, dat een stekelige anti-algen folie bedacht voor schepen, mag zich sinds woensdag de meest innovatieve MKB-onderneming van Nederland noemen. "We gaan vechten voor een plek in de top 5 in de wereldmarkt", zegt directeur Rik Breur tegen DeOndernemer.nl.

MKB Innovatie top 100:

Stekelige folie wint Straks ga je je hond delen

Hij kreeg de award samen met zakenpartner Eric Pieters uitgereikt in het hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht. De folie werd door de jury geroemd als 'echt Nederlands exportproduct'. Niet in de laatste plaats omdat de giftige verf overbodig maakt, die nu nog standaard wordt gebruikt om scheepsrompen vrij te houden van algen en zeedieren.

Een stekelige anti-algen folie voor schepen. Hoe werkt het? Breur: "Het concept is heel simpel. Het is een soort stekelhuidje die je tegen de scheepsromp plakt. Beestjes houden niet van stekels, kijk maar naar zee-egels. De stekels zitten zodanig dichtbij elkaar dat algen en zeedieren er niet aan kunnen hechten."

Hoe kwam je op dit idee? "Ik heb als onderzoeker bij TNO Maritiem gewerkt, dus ik zal al in die hoek. We hebben eerst geprobeerd om dit idee toe te passen op netten van viskwekerijen in het Middellandse-Zeegebied. Dat mislukte. We waren te duur en net toen we begonnen kwam de crisis er overheen."

Jullie besloten het over een andere boeg te gooien."We wisten al dat dit idee ook in de scheepvaart toepasbaar was. Na een testfase brachten we de folie half 2012 op de markt voor scheepseigenaren. Toen wisten we dat we drie schepen hadden om te laten zien dat het werkt. Die aanpak werkte. We begonnen augustus dat jaar met ons eerste bootje van 20 meter. Eind dit jaar leveren we een chemische tanker van 260 meter op."

Zorgt zo'n folie niet voor extra brandstofverbruik vanwege de weerstand?"In tegendeel: je bespaart er al gauw 20 procent brandstofkosten mee ten opzichte van impregneren met verf. Hoe precies, dat kan ik niet zeggen. We zijn bezig om dat te patenteren."

Hoe zorg je ervoor dat de folie blijft plakken in het zoute zeewater? "Daarvoor heb je hele sterke lijm nodig. Wij dachten: de lijm die ze gebruiken om vliegtuigen te bestickeren zal wel voldoen. Niet dus. Nu werken we met een nieuwe lijmsoort waarbij je 400 bar hogedruk nodig hebt om hem eraf te krijgen. Dat is gigantisch. We garanderen dan ook dat hij minstens vijf jaar blijft zitten."

Wat is jullie unique selling point? "Onze folie gaat langer mee en werkt ook als het schip stil ligt. Verf geeft alleen anti algen-stoffen af als het schip vaart, dus dan heb je in de haven alsnog een probleem met de aangroei."

Je noemt niet het milieu?"Het milieu is leuk voor jezelf, maar het gros van de scheepseigenaren die de folie koopt doet dat omdat het geld bespaart. Vooral in de markten waar wij werken, zoals Dubai en Singapore, is duurzaamheid niet zo'n issue."

Wel voor jou persoonlijk? "Ik vind het zeker belangrijk om mijn steentje bij te dragen aan het milieu. Als je een milieuvriendelijk product op de markt weet te brengen, dan ben je als onderzoeker geslaagd. Maar als ondernemer ben je natuurlijk pas geslaagd als je marktaandeel hebt."

Hoe staat het daarmee? "We zijn nu nog relatief klein, maar we gaan vechten voor een plaats in de top 5 wereldwijd. Binnen vijf jaar willen we 1 of 2 procent van het markt hebben. Dan praat je over een omzet van zeker 15 miljoen euro. We willen uiteindelijk een concurrent van Akzo worden."

Wanneer ben je trots?"Elke keer als we weer een schip hebben afgerond en ik de superstrakke scheepsromp met folie zie. Dan weet ik: dit wordt een game changer in de markt."