Nieuws Actueel

MKB onzeker over marketingbudget

Bram de Vrind 29 juli 2015

Advertentie budget neon reclame 335

Ruim de helft van de MKB'ers weet niet of ze hun marketinggeld wel juist besteden en 20 procent vindt dat ze meer aan marketing moeten doen. Dit blijkt uit cijfers van ReachLocal, expert op het gebied van online marketing voor het midden- en kleinbedrijf. ReachLocal deed onderzoek naar hoe bedrijven uit het MKB gebruikmaken van marketing.

Waar MKB'ers hun marketingbudget voornamelijk aan uitgeven:1. Search advertising (71 procent)

2. Zoekmachine optimalisatie (31 procent)

3. Social media (19 procent)

4. Print (14 procent)

5. Evenementen (10 procent)

55 procent van de MKB’ers heeft vertrouwen in hun online-marketing strategie. Het vertrouwen in de online-strategie is misschien terecht als het gaat om het genereren van nieuwe aanvragen maar de snelheid op de aanvragen blijft vaak achter.

Social mediaSnel en makkelijk een aanvraag doen bij een bedrijf via social media? Dat valt tegen: een telefoontje is nog steeds veruit de snelste manier om een aanvraag te doen bij bedrijven uit het MKB. Een aanvraag doen via de website van een bedrijf is nog net wat langzamer dan via social media of email: 25 procent van de aanvragen via email en social media wordt binnen een uur beantwoord tegenover 20 procent via de website.

Beller is snellerMaar een 'beller is altijd sneller' geldt blijkbaar nog steeds: een telefoontje wordt in 70 procent van de gevallen binnen een uur beantwoord, terwijl in het digitaliserende landschap steeds meer aanvragen online binnenkomen. 77 procent van de respondenten geeft verder aan dat de meerderheid van alle aanvragen wordt opgepakt; 13 procent heeft geen idee in hoeverre aanvragen worden opgepakt.

Snel reageren loontUit onderzoek van Harvard blijkt dat 50 procent van de consumenten het liefst zaken doet met degene die het eerst antwoordt. Bedrijven zouden er dus goed aan doen om sneller aanvragen te beantwoorden die via de mail, website of social media binnenkomen. Anthony Foley, Managing Directory & Chief Sales Officer van ReachLocal zegt er het volgende over: "Online marketing kan heel veel opleveren maar het is weggegooid geld als je niet snel genoeg kunt reageren op de aanvragen die binnen komen. De marketing en je hele verkoopcyclus moeten kloppen om ervoor te zorgen dat er geen aanvragen blijven liggen."

Verenigd Koninkrijk en DuitslandHet onderzoek is ook uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In vergelijking met hen hebben de Nederlandse MKB'ers het meeste vertrouwen in hun online marketing strategie (55 procent). Voor het Verenigd Koninkrijk is dat 41 procent. Onze oosterburen zijn het minst zeker van hun zaak; daar heeft slechts 38 procent van de MKB’ers vertrouwen in hun online marketing strategie.