Nieuws Actueel

Mobiel betalen wordt het helemaal

Merlijn Ensing 13 februari 2014

MKB’ers die binnenkort een nieuwe betaalautomaat gaan aanschaffen, kunnen maar beter rekening houden met mobiel betalen. Een pilot met deze vorm van afrekenen in Leiden is alle betrokkenen goed bevallen. ABN Amro, Rabobank en ING zeggen met mobiel betalen/contactloos betalen verder te gaan. Ondernemers moeten een betaalautomaat hebben met een zogeheten NFC-chip. Veel pinautomaten hebben deze chip niet.

ABN AMRO, ING en Rabobank hebben mobiel betalen met een telefoon in september 2013 in Leiden geïntroduceerd, samen met MasterCard, KPN en de gemeente Leiden. Ongeveer 1000 consumenten en 180 ondernemers hebben aan de introductie in Leiden deelgenomen. In drie maanden tijd zijn gemiddeld 2000 betalingen per week verricht. Het totaalbedrag dat daarmee gemoeid is, schommelt rond 20.000 euro per week. Vier van de vijf consumenten voerden meer transacties uit dan gevraagd was voor deelname (25 in 3 maanden).Checkout adviseur van betaalsystemen, meldt hoe het werkt: “De klant houdt zijn smartphone binnen enkele centimeters van de betaalautomaat zodat een pintransactie wordt uitgevoerd. Door de NFC-chips (Near Field Communication) in zowel de smartphone als de betaalautomaat kan de betaling worden afgehandeld via hetzelfde veilige netwerk dat ook gebruikt wordt voor traditionele betaalpassen. Voor bedragen tot 25 euro kan dat zonder pincode als de klant hiervoor kiest.”BetaalkaartenOp het ogenblik zijn nog maar weinig smartphones uitgerust met een dergelijke chip. Maar dat hoeft grootschalige introductie niet in de weg te staan. ABN Amro en ING bieden de mogelijkheid aan om contactloos te betalen via een bankpas met daarin een NFC-chip. Er kan ook al mee worden betaald, bijvoorbeeld in de parkeergarages van de Q-Park.

Consumenten zijn zeer positief over mobiel betalen aan de kassa, meldt Mobiel betalen, de club waarmee de betrokken partijen samen naar buiten treden. Consumenten vinden het snel en makkelijk en bij meer dan de helft heeft het de verwachtingen overtroffen. Ondernemers vinden de betaalwijze daarnaast ook innovatief. ‘Goed inzicht’"Dit is een heel mooi resultaat!", aldus Jeroen Verrijdt, directeur Betalen en Sparen van Rabobank namens de samenwerkende partijen. "Mensen hebben veel gebruik gemaakt van de nieuwe betaalmogelijkheid en daarmee hebben we goed inzicht gekregen in de voorkeuren en wensen van consumenten en ondernemers. Dat is van belang voor het verbeteren van mobiel betalen."ConsumentenUit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat het in 92 procent van alle mobiele betalingen gaat om een bedrag onder de 25 euro. 65 procent van de deelnemende consumenten, voert bij die betalingen geen pincode in, hoewel dat bij bedragen tot 25 euro wel mogelijk is. Snelheid, gemak en het bij de hand hebben van de telefoon zijn de belangrijkste redenen om mobiel te betalen onder de 25 euro. Voor deze betalingen heeft betalen met de mobiele telefoon de sterke voorkeur boven betalen met contant geld of de traditionele betaalpas. 78 procent van de consumenten heeft mobiel betalen dan ook al aanbevolen aan anderen.40 procent sneller“Snelheid is ook het belangrijkste pluspunt voor ondernemers.”, meldt Mobiel betalen. “Onderzoek naar de transactiesnelheid wijst uit dat een mobiele betaling gemiddeld ongeveer 7 seconden (40 procent) sneller is dan een betaling met contant geld of de traditionele betaalpas. Dat draagt bij aan kortere wachtrijen en kostenbesparingen voor de ondernemer. Ondernemers vinden bovendien dat mobiel betalen de winkel een positieve uitstraling geeft. Wel hebben zij enkele technische problemen ervaren tijdens de introductieperiode. Deze ervaringen worden meegenomen bij de verdere uitbreiding van het aantal contactloze betaalautomaten.”CriminelenDe techniek is ook een uitdaging voor criminelen. De blog Smartphone Beveiligen wijst fijntjes op de veiligheidsrisico’s. “Het gemiddelde bereik van een NFC chip ligt rond de 10-20 cm. Toch zijn er gevallen bekend waarbij de betreffende chip op ruim 13 meter afstand kon worden uitgelezen, enige eis is een gevoelige ontvanger. Er kunnen dus handelingen worden gestart zonder dat de gebruiker (smartphone-eigenaar) hier toestemming voor verleent.”

Lees verder op BC.nl.