Nieuws Mode

Kleding uit Hellevoetsluis slaat zelfs aan in Australië

Haar klanten komen zelfs uit het buitenland naar haar boetiek Diordie in Hellevoetsluis voor de nieuwste mode, Schrijft AD Rotterdams Dagblad. Telkens als Deborah Luijendijk de nieuwe collectie online gooit, stroomt het vol met vrouwen. ,,Die broeken gaan als warme broodjes over de toonbank.''

ABDEL ILAH RUBIO | Foto: John de Pater 1 november 2017

Diordiefashionstore3 JOHN D Epater

De winkel van Deborah, met dameskleding die ze persoonlijk selecteert in Parijs, Rome en Milaan, is zo'n succes dat de geboren Rotterdamse nu denkt aan nieuwe vestigingen in andere steden. ,,Mijn geheim? Wij matchen betaalbare mode met merkkleding. Je kan hier helemaal gestyled de deur uitgaan voor 100 euro.''

Alle klanten die binnenkomen, krijgen ook een kop koffie of thee. ,,We proberen de mensen het hier naar hun zin te maken. Die persoonlijke benadering vinden mensen fijn. Daarnaast hebben we elke dag nieuwe voorraad. Dat is de kracht van deze zaak.'' Wat ooit begon als kleine eenmanszaak is inmiddels uitgegroeid tot een modezaak met tien medewerkers en 110.000 volgers op Facebook en Instagram. Ook verkoopt ze nu een groot deel van de collectie online, via haar steeds groter wordende webwinkel. ,,We krijgen zelfs bestellingen binnen uit Australië.''

Hobby

Het is begonnen als hobby, vertelt Deborah. Al ver voordat ze haar winkel opende, stelde ze setjes samen voor haar vriendinnen als die voor een paar dagen weg moesten. Ze werkte toen nog bij de Rabobank. ,,Ik heb het daar altijd goed gehad, maar de uitdaging was weg. En het leven is te kort om dingen te doen die je niet leuk vindt. Ik had gewoon de drang om voor mezelf te beginnen. Het maken van setjes ligt me gewoon goed. Dit is ook wat ik leuk vind. Mijn eerste gedachte toen ik de zaak begon was wel: hoe ga ik hier nu klanten naar toe trekken? Ik ben toen gewoon foto's op mijn Facebookaccount gaan zetten.''

Het was de tijd dat Facebook nog niet veel werd gebruikt voor zakelijke doeleinden. ,,Ik gebruikte foto's van gewone meiden die in de winkel kwamen. Dat sloeg aan.'' Door dagelijks nieuwe outfits op sociale media te posten, bouwde ze al snel een enorme klantenkring op. Haar eerste winkel was dan ook snel te klein. ,,Het was zo gigantisch druk. De klanten stonden in de rij. Ze kwamen echt overal vandaan, zelfs Duitsland en België.''

Chanel

Deborah struint wekelijks alle modebladen af op zoek naar de nieuwste trends. ,,Dan zie ik het nieuwste jurkje van Chanel en denk: dat is leuk. Maar die is onbetaalbaar voor de meeste klanten. Dus dan zie ik een jurkje dat daar op lijkt en bestel ik die, of neem het zelf in productie.''

Maar niet alles is meteen een succes, merkt ze. ,,Ik ben soms te vroeg met bepaalde trends, zoals met de flared-broeken (wijde pijpen, red.) Die kreeg ik een tijdje terug niet verkocht, maar nu gaan ze als warme broodjes over de toonbank.''

Het succes heeft ook een keerzijde. ,,Het is wel aanpoten en zeven dagen in de week knallen, maar dat is het offer dat je brengt.'' Minder hard werken, zit er voorlopig niet in. Deborah wil zelfs meer winkels in steden als Utrecht en Amsterdam. ,,We merken dat er echt vraag naar is.''

Het is wel aanpoten en zeven dagen per week knallen. Dat is het offer dat je brengt

Deborah Luijendijk, boetiek Diordie