Nieuws Mode

Het nieuwe BALR? Mode-ondernemer (25) scoort met Malelions

Van profvoetballers tot Temptation Island-verleiders. Overal duikt de kleding van Malelions van de jonge mode-ondernemer Thijs Offermeijer op. ,,Iedereen wil een shirtje met een broekje hebben.''

Peter Scholtes 18 september 2019

Thijs Offermeijer Malelions kledingmerk

Fotopersburo van de Meulenhof

Maandelijks gaan er duizenden shirts van Malelions over de toonbank. Inclusief shorts, hoodies, zwembroeken en petten brengt jonge ondernemer Thijs Offermeijer (25) nu maar liefst 118 verschillende producten aan de man. ,,Ik zag een shirt dat ik wilde kopen in een winkel en dacht: dit gaan we zelf maken,'' laat Offermeijer weten aan Eindhovens Dagblad. Het bedrijf gaat als een speer. Nadat Offermeijer eerst met kralenarmbanden en andere kledingmerken actief was, startte hij in januari met Malelions. Inmiddels wordt de kleding voor 'jonge, dynamische mannen' via een verkoopagent in Amsterdam geleverd aan 95 winkels in heel Nederland. ,,Setjes zijn populair. Iedereen wil een shirtje met een broekje hebben."

Aan de wand in de bedrijfsruimte met showroom en magazijn hangen nieuwe ontwerpen. Malelions heeft een eigen ontwerper in dienst. De kleding wordt gemaakt in een fabriek in Istanboel. ,,Die produceert ook voor andere bekende merken en levert goede kwaliteit.''

Influencers

Offermeijer is opgeleid in online marketing. Hij studeerde 'digital business concepts' als richting van de studie commerciële economie bij Fontys in Tilburg. Malelions maakt gebruik van een webshop voor de consumenten en van een internetportaal voor de winkeliers. Een belangrijke troef bij de verkoop zijn de influencers die worden ingezet om het merk te promoten. Zelfs in tv-programma's als Temptation Island en Ex on the beach wordt kleding van Malelions gedragen.

Foto's van bekende Nederlanders waarmee de doelgroep zich identificeert, zoals MC Snelle en voetballers van PSV, gaan rond op websites en sociale media. ,,Het zijn mannen met een stoere, ruige uitstraling waar de doelgroep tegen opkijkt'', zegt Offermeijer. Ze poseren op zonnige Spaanse vakantiebestemmingen, voorzien van dure horloges en mooie auto's - een wereld waar de doelgroep van droomt. Afspraken met bijvoorbeeld de PSV'ers komen tot stand via contactpersonen die meer regelen voor dergelijke influencers, legt Offermeijer uit. ,,En ze vinden het ook coole shirts.''

Juiste doelgroep

De reclamestrategie sorteert effect, stelt hij. ,,Een verleider van Temptation Island had mijn zwembroek aan. Die zwembroeken zijn nu booming.'' Na de fotosessies maakten de verkopen enorme sprongen. Winkels die op hun website veel gebruik maken van Instagramfoto's van Malelions-vertegenwoordigers blijken volgens Offermeijer beter te scoren. ,,Die influencers hebben soms wel 100.000 volgers. Precies de doelgroep die ik wil bereiken.''

Met kleding waar 'een supervet logo' op staat, lijkt Offermeijer in de roos te hebben geschoten. ,,Ik ben er dag en nacht mee bezig. Alles moet kloppen: de juiste influencers, de juiste winkels. We zorgen ook dat we voorraad hebben, zodat een winkelier geen 'nee' hoeft te verkopen."

De kunst is nu om voor continuïteit te zorgen. ,,De grootste valkuil is dat je te snel gaat. Het kan zomaar zijn dat mensen het merk beu zijn als ze zien dat iedereen in de kleding loopt die ze zelf aan hebben. Je moet een goede balans vinden: wel goed verkopen, maar niet de markt overspoelen.''

Internationale uitbreiding

Deze maand introduceert Malelions twee nieuwe lijnen, voor sportkleding en voor kinderen. Ook komt er een wintercollectie aan. In bijvoorbeeld België en Duitsland wil Offermeijer de verkoop uitbreiden door, net als in Nederland, een verkoopagent aan te stellen. Verdere internationalisering ligt in het verschiet. ,,Eerst zorg je voor bereik. Als iedereen aan het merk gewend is en heeft ervaren dat de kwaliteit goed is, willen we een stabiele basis creëren. Dat doen we door uit te breiden met jeans en jassen. Die verkopen altijd, net als basic T-shirts en hoodies.''

Hij runt inmiddels een bedrijf met twee vaste medewerkers en twee stagiaires. Het ondernemerschap zit hem in het bloed, stelt hij met verwijzing naar zijn vader die ook een eigen bedrijf heeft. ,,Dat ik in de kleding zou gaan, had ik een aantal jaren geleden niet kunnen denken. Nu heb ik er een passie voor gekregen.''