Nieuws Actueel

Modesector profiteert niet

Rik Nizet 24 augustus 2015

Modesector fashion groot

Kleding- en schoenenwinkels profiteren nog niet van de aantrekkende economie. Consumenten kopen steeds minder kleding bij fysieke winkels en ook de komende jaren blijft de markt lastig, onder meer door vergrijzing en sterke concurrentie van internetwinkels, denken analisten van ING.

In veel sectoren zijn het aantrekkende consumentenvertrouwen en de toenemende consumptie goed te zien. De modewereld heeft het daarentegen moeilijk. In de eerste helft van het jaar daalde de omzet van kledingwinkels met 1,2 procent en zakte die van schoenenwinkels met 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

ING verwacht wel dat de resultaten in de tweede helft van het jaar zullen verbeteren. Voor heel 2015 voorziet de bank een kleine omzetgroei voor kledingwinkels en een kleine daling voor schoenenwinkels. In 2016 kan lastenverlichting volgens ING in beide sectoren zorgen voor een geringe stijging van de omzet.

Tussen 2007 en 2014 verloren winkels in de modesector naar schatting 1,8 miljard euro aan omzet. Vergrijzing speelt hierin een grote rol. Een gemiddeld gezin zonder kinderen met een hoofdkostwinner die jonger is dan 65 jaar geeft jaarlijks 1867 euro uit aan kleding en schoenen. Wanneer de kostwinner ouder is dan 65 daalt dit bedrag naar 1317 euro.

De strijd om de klant is sterk onder modewinkels. Vooral de verdere groei van webwinkels haalt omzet weg uit de winkelstraten. Bovendien zijn grote ketens in opkomst die door hun schaalgrootte een sterke concurrent zijn voor de kleine kledingwinkels.