Nieuws Actueel

Morphsuits: Een Schots sprookje

Rik Nizet 23 januari 2014

De broedplaats van een sprankelende, succesvolle business is vaak de zolderkamer of de schuur. Zo ook bij het Schotse AFG Media, het bedrijf achter de Morphuits-kostuums. De Schotse broers Ali en Fraser Smeaton en vriend Gregor Lawson begonnen vijf jaar geleden op een studentenkamer met het ontwikkelen van de strakke all-in-one spandex kostuums. Inmiddels is de onderneming uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. In 2013 werd op de beste verkoopdag elke zes seconden wereldwijd één morphsuit verkocht. De strakke all-in-one spandex kostuums staan op elk feestje regelmatig in de middelpunt van de belangstelling. Niet alleen tijdens carnaval. Uit cijfers van Morphsuits blijkt dat de meeste kostuums in Amsterdam verkocht worden, gevolgd door de carnavalprovincies Limburg en Noord-Brabant.Morph MonsterDe meest populaire morphsuits zijn de officieel gelicenceerde Power Ranger-pakken en de Morph Monster pakken ontworpen door de Canadese artiest Kyle Langois. De Facebook-pagina telt meer dan 1,4 miljoen fans.

WereldwijdIn 2009 werd Morphsuits opgericht door de Schotse broers Ali en Fraser Smeaton en hun vriend Gregor Lawson (getuige de naam AFG Media). Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf, met een breed scala aan all-in-one spandex kostuums en diverse accessoires voor feestgangers in meer dan 20 landen. De grootste exportmarkt is de VS en de totale omzet groeit sinds de oprichting volgens de eigenaren jaarlijks gemiddeld met 300 procent. OpschuddingOnlangs breidde AFG Media hun collectie uit met de introductie van Morph Costume Co en namen zij Digital Dudz over. Dankzij deze overname verkoopt het bedrijf de allereerste verkleedkostuums met smartphone app animaties, ontworpen door NASA-wetenschapper Mark Rober. "Toen wij Morphsuits lanceerden zorgde dit voor een hoop opschudding in de markt. Met Morph Costume Co willen wij onze producten naar een volgend niveau tillen en een echt consumentenmerk in de markt neerzetten. Daarbij willen wij de consument telkens verrassen, zoals bijvoorbeeld met de integratie van smartphone-technologieën in de kostuums," vertelt mede-oprichter Gregor Lawson.