Nieuws Actueel

Muziek kan jouw bedrijf maken of breken

Lotte Grimberg 5 februari 2015

Een wijnwinkel die z'n omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf."

Omzet stimulerenDe website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen".

Sound-identiteitHet gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen".