Nieuws Actueel

Bijna 60 jaar knippen en föhnen in Amersfoort

Istvan Kövi 22 december 2015

Nannys hairdo amersfoort kapsalon kapper barbershop

Nanny's HairDo aan het Neptunusplein is veel meer dan een kapsalon, weten vaste klanten. "Het is hier altijd gezellig, haast een buurtcafé." Ook na een ingrijpende verbouwing behoudt de bijna zestig jaar bestaande kapperszaak in volkswijk Kruiskamp zijn huiskamersfeer.

Haarmode Nanny onderging in enkele maanden een metamorfose. Ruim een halve eeuw lang werden de talrijke klanten behandeld in een salon ter grootte van een huiskamer. Na de verbouwing is Nanny's HairDo, zoals de salon is omgedoopt, bijna drie keer groter.

StoelendansWaarschijnlijk is het inmiddels de oudste kapsalon van Amersfoort. Bijna zestig jaar geleden openden de ouders van Armand van Zijp de zaak aan het Neptunusplein. De salon kreeg de naam van zijn moeder Nanny. Bij de recente heropening kwam de 80-jarige Nanny van Zijp als hoofdgaste het lintje doorknippen.

De uitbreiding was na 59 jaar hard nodig. "We barstten uit onze voegen", zegt Armand van Zijp tegen het AD. "Het was hier vaak een soort stoelendans van klanten die van de ene naar de andere stoel moesten." De tuin en de schuur werden bij de bestaande zaak getrokken, waardoor Nanny's HairDo nu 125 vierkante meter kappersruimte omvat.BloemenzeeWelke sociale betekenis de zaak heeft, bleek wel na de heropening. Armand en Wendy en hun team werden bijna bedolven onder de bloemen en cadeaus en de complimenten voor de inrichting.

De winkel ontaardde in één bloemenzee, ze kunnen tot maart voort met de champagne. "We worden er gewoon verlegen van, zó lief", zegt Wendy. "Het bouwteam, ons eigen team en vrienden hebben in zeven weken een geweldige klus verricht."

Laatste nieuwtjesHet kapperspaar helpt ook volop mee aan ontwikkeling van de buurt. Nanny's heeft het karakter van een buurtcafé in een volkswijk. Armand zit al jaren in het bestuur van de ondernemersvereniging Bizz, en spant zich in voor een beter leefklimaat op zijn Neptunusplein.

In de loop der jaren is de klantenkring enorm uitgebreid. Zij komen uit de wijde omgeving. Wekelijks worden in de nu veertien kappersstoelen de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Klanten ervaren Nanny's HairDo als hun gemeenschappelijke huiskamer. "Het is hier altijd gezellig, warm en ze leveren vakwerk", zegt een dame die een kleurspoeling ondergaat.SelfiesDe moderne inrichting gaat niet ten koste van de gezelligheid. Het nieuwe trendy logo siert de ene wand, op de volgende toont een groot lcd-scherm de nieuwste kapsels, en een andere muur bevat een fotocollage van de generaties Van Zijp en medewerkers tijdens werkzaamheden, herinneringen en zelf ontworpen kapsels.

En Nanny's gaat mee in zijn tijd. Ze zijn zeer actief op sociale media, de drukke Facebookpagina biedt voortdurend wat nieuws, met filmpjes, selfies van klanten en kappers-anekdotes van gebeurtenissen in de salon.

BarbershopDe salon ontplooit naast knippen en scheren ook veel andere activiteiten als Nanny's StyleDo, Nanny's ColorDo of Nanny's NailDo. Armand en vaste medewerker Ricky gaan komend jaar op training voor uitbreiding van de werkzaamheden in de barberhoek met scheren, masseren en baarden trimmen. "Ze maken de mooiste haarkleuren, gebruiken de nieuwste kniptechnieken, en hebben goed advies", zegt een klant.

In de hippe salon hangt her en der een knipoog naar de historie, zoals foto's van vroeger kapperstijden. In de 'barbershop', de herenhoek, hangt een oude krantenadvertentie: op de prijslijst een knipbeurt voor anderhalve gulden. In een lijstje zit een stukje oud behang dat bij de verbouwing tevoorschijn kwam. Armands vader en moeder waren al geknipt voor het vak. Pa stalde fietsen voor de zaak om de indruk te wekken dat het druk was. "We zijn er trots op dat de kapsalon al zo'n lange geschiedenis heeft."