Nieuws Actueel

Nationale Groeimasterclass: De gametip van groeigoeroe Harnish

Caroline Spilt 27 oktober 2015

De kans is groot dat minstens één van je werknemers met meer vuur aan z’n candy crush-scores werkt dan aan je bedrijf. Aan een loos spelletje in plaats van iets echts. Hoe kan dat? Die vraag stelt Verne Harnish, ‘the growth guy’, dé expert op het gebied van bedrijfsgroei, aan ruim vijfhonderd ondernemers tijdens de Nationale Groeimasterclass in Studio 21 in Hilversum.

Wat voor candy crush geldt, geldt ook voor sport, zegt Harnish. Wat heeft sport dat je bedrijf mist? ‘Een sixpack’, klinkt het vanuit de zaal. ‘Individuele doelstellingen’, roept een ander.

Fancy dansjeIn een chique zaal krijgen de ondernemers een soort daglange dinnershow: een fancy openingsdansje, ronde tafels, zwarte tafelkleden, water uit een wijnglas, gedimd licht. De ondernemers die hier bij elkaar zitten zijn net zo min de minste. De masterclass is bedoeld voor ondernemers met minimaal een miljoen omzet, gelijk aan zo’n tien personeelsleden.

#NGMC2015 begint spectaculair! pic.twitter.com/lXGNrRZjoE

— NLevator (@NLevator) 27 oktober 2015

Candy CrushDie personeelsleden zijn volgens Harnish de sleutel. Het geheim van sport is dat sporters niet concurreren tegen elkaar, maar tegen de beste versie van zichzelf. Iedere keer een klein stapje beter. “Dat is het goeie van Candy Crush: het heeft 600 levels. In een bedrijf hebben werknemers geen benul van progressie. Eens in de vijf jaar krijg je promotie. Als je geluk hebt." Mensen hebben targets nodig, niet per week, maar per dag, liefst per minuut.

"We gaan naar Rio, niet om te kijken naar mensen die rennen. Mensen zijn niet geïnteresseerd in mensen die rennen als er geen finish lines zijn." Die finish lines moeten dus concreter in bedrijven.

Finish linesHet aanmoedigen van concrete finish lines is ook de drijfveer achter de organisatie van de masterclass. Volgens Claudia Zuiderwijk (KvK) heeft maar vijf procent van de bedrijven in ons land een groeidoelstelling. Terwijl het juist die grote bedrijven zijn die zorgen voor werkgelegenheid en die flink belasting afdragen.

Vier competitieVier competitie, is Harnish’ advies. Hang een scorebord op. “Of doe als Nike. Die vernoemd elke vergaderruimte naar een succesvol persoon”, zegt hij. En grappend daarachteraan: “Dat is waarom ze de Tiger Woods-kamer hebben weggehaald.”