Nieuws Actueel

Nauwelijks omzetdaling non-foodsector

Rik Nizet 19 mei 2014

De omzet in Nederlandse winkels die geen voedingsmiddelen verkopen is in het eerste kwartaal licht gedaald ten opzichte van een jaar eerder. De krimp was echter veel kleiner dan in het voorgaande jaar, zo meldde marktonderzoeker GfK maandag.

De non-foodwinkels zagen hun omzet vorig kwartaal gemiddeld met 0,6 procent dalen, terwijl de inkomsten in de voorgaande vier kwartalen met 4 tot 7 procent afnamen. In diverse markten nam de omzet in de eerste 3 maanden van 2014 zelfs weer iets toe. Dit gold onder meer voor telecom- en fietsenwinkels en voor doe-het-zelfzaken. Consumentenelektronica, entertainment en toerisme zaten nog altijd in de min.

Doe-het-zelfzakenDoe-het-zelfzaken profiteerden met een omzetstijging van ruim 5 procent van de vroege start van het voorjaar. Daardoor nam vooral de vraag naar tuinartikelen sterk toe. De markt voor mobiele telefoons groeide met 4 procent.

ConsumentenvertrouwenHet aantrekkende consumentenvertrouwen was ook zichtbaar in de verkoop van kleine huishoudelijke apparatuur, die met 2 procent steeg ten opzichte van een jaar geleden. Vooral vetarme friteuses, keukenmachines, staafmixers en blenders waren volgens GfK in trek. Een flinke stijging van de verkoop van beamers bezorgde ook de kantoorartikelenwinkels een beter kwartaal dan de eerste 3 maanden van 2013.