Nieuws Actueel

Nederland deelt niet graag

Caroline Spilt 23 april 2015

Uber deeleconomie airbnb groot

Bedrijven als Uber en Airbnb zijn veelvuldig in het nieuws. Desondanks delen Nederlanders niet graag hun spullen. Negen op de tien consumenten heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. Het risico dat het kapot gaat, dat spullen niet teruggebracht worden en het gedoe met afspraken zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om niet te delen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.001 Nederlandse consumenten.Lees ook:Straks ga je je hond delenLeen je MRI-scanner uit'Je moet met jezelf concurreren'Auto's delen wordt winner-takes-allAls consumenten lenen of uitlenen zullen ze dat altijd eerder doen aan vrienden (60%) of van vrienden (53%). Negentig procent heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. De drempels die Nederlanders vooral zien zijn het risico dat het kapot gaat (57%), het risico dat men het niet terug brengt (51%), het gedoe met afspraken maken (33%), geen vertrouwen in anderen (28%) en men wil niet dat anderen aan hun spullen komen (28%). De diverse netwerken die inzetten op de deeleconomie zullen moeten zorgen dat deze barrie`res worden weggenomen om het tot een succes te maken.Goed voor portemonneeEe´n op de tien consumenten heeft wel ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar e´e´n keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee.Lage kosten Ruim een derde zou nooit gebruik maken van producten of diensten die men via online netwerken kan lenen of gebruiken. Consumenten zijn het meest bereid om kennis (32%), gereedschap (31%) en klusjes (31%) via online deelnetwerken te regelen. Kleding, schoenen en accessoires (5%) zijn voor consumenten het minst vanzelfsprekend om te lenen. De belangrijkste redenen om wel te lenen via online netwerken zijn geen of lage kosten (38%), hergebruik van producten (24%), duurzaamheid (23%), het sociale aspect (20%) en beschikbaarheid in de buurt (20%).

Auto en huisWanneer het om delen van eigen spullen gaat zijn Nederlanders vooral bereid om kennis (68%), boeken (59%), huishoudelijke hulp (56%) en klusjes (53%) aan te bieden of te delen. Men is het minst bereid om de auto uit te lenen (26%) of om het huis of appartement beschikbaar te stellen (27%). Bij het uitlenen van de auto of het beschikbaar stellen van het huis moet er voor consumenten sowieso een vergoeding tegenover staan.Uber Uber is e´e´n van de bekendste aanbieders in de deeleconomie (56%), gevolgd door Airbnb (32%). Airbnb is het meest gebruikt. Een op de twintig Nederlanders (5%) heeft weleens via Airbnb geboekt. Slechts 1% van de consumenten heeft weleens gebruik gemaakt van Uber. Dit wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van Uber in Nederland.MeningOver het algemeen zijn consumenten positief over de verschillende netwerken die de mogelijkheid tot delen aanbieden. Het meest positief is men over Ticketswap (95%), Thuisafgehaald.nl (94%), Peerby (92%) en Samenrijden.nl (88%). Van de Nederlanders die bekend zijn met Uber geeft de helft (53%) aan positief te staan tegenover Uber.