Nieuws Actueel

‘Nederland zeer aantrekkelijk voor start-ups’

Van onze redactie 6 april 2015

Image 4842699

O’Connell woont sinds 2008 in Nederland. De Ier is de geestelijk vader van UPRISE, een nieuw festival rondom Nederlandse start-ups dat eind maart voor de eerste keer werd gehouden. Zo’n 4000 bezoekers kwamen naar Loods Roest in Amsterdam om kennis te maken met de beste nieuwe ideeën en uitvindingen van Hollandse bodem. Want die zijn er in overvloede. Vol enthousiasme vertelt O'Connell BuzzT over de start-ups waar hij persoonlijk de hoogste verwachtingen van heeft.

Als eerste noemt O’Connell The Cloakroom, een dienst waarbij personal shoppers outfits samenstellen op basis van een gesprek over de kledingstijl van de koper. “Handig voor mannen die geen tijd hebben om zelf te winkelen.” Hij is eveneens positief over Dashmote, een site die het zoeken naar afbeeldingen vergemakkelijkt door meerdere beelddatabases samen te voegen. “Die hebben weer een nieuwe investeringsronde aangekondigd. Een interessante groep jonge ondernemers.”

Tuna Knobs DJ Tuna Gear, een fabrikant van dj-apparatuur, krijgt ook complimenten van Paul. "Zij hebben Tuna Knobs ontwikkeld, knoppen die je aan kunt sluiten op je tablet als alternatief voor de touchscreen-bediening bij dj-software.” De ondernemer is verder te spreken over Printr. Deze start-up werkt aan een dongel die 3D-printen voor iedereen begrijpelijk maakt. En last but not least vestigt hij de aandacht op The Everybody, dat mensen digitaal kleding laat passen door hun maten te scannen.

Het is slechts een greep uit de honderden start-ups die Nederland rijk is. Zij zitten niet alleen in Amsterdam, maar ook in kleinere steden als Delft, Arnhem, Leiden en Nijmegen. Whizzkids van overal ter wereld willen in ons kikkerlandje werken, aldus O'Connell. "Nederland is een soort kern van Europa. De overheid stimuleert start-ups hier meer dan bijvoorbeeld in Londen, Berlijn en Dublin. Expats zijn gek op de verscheidenheid aan culturen en de balans tussen werk en privé is uitstekend.”